Nuevas tendencias en la gestión de información para las administraciones públicas: La situación en España



Document title: Nuevas tendencias en la gestión de información para las administraciones públicas: La situación en España
Journal: Ciencias de la información
Database: CLASE
System number: 000311966
ISSN: 0864-4659
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Murcia, Facultad de Ciencias de la Documentación, Murcia. España
Year:
Season: Dic
Volumen: 30
Number: 4
Pages: 3-12
Country: Cuba
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
English abstract Within the necessary institutional reforms, towards the obliged convergence among public administrations, the need for administrative procedures modernization, that is, the interrelationship of the citizenship with its administration, in order to get a transparent view of its administration to the citizens, as “only window” for theirs needs and requirements is emphasized. This process has to provoke an optimization, and, consequently, a saving of the resources currently devoted to these occupations, obtaining also a better performance in issues such as: social exclusion, pensions, health, employment, etc. Is because of this that it seems indispensable to approach with absolute priority these problems. The Spanish Ministry for Public Administrations, has set out in the last years a series of projects for the elaboration of formats, procedures and standards ((such as INDALO, ATRIO, ESTROFA, SICRES, etc.) for making possible the mentioned interrelationship between citizen and administration
Portuguese abstract Dentro de las necesarias reformas institucionales, encaminadas todas ellas hacia la obligada convergencia entre las administraciones públicas, se pone de manifiesto la necesidad de la modernización de los procedimientos administrativos, esto es, la interrelación de la ciudadanía con su Administración, de forma que aquel perciba a esta de una manera completamente transparente o, lo que es lo mismo, se le ofrezca la posibilidad de disponer de una única ventanilla. Este proceso ha de desencadenar una optimización y, consecuentemente, un ahorro de los recursos actualmente dedicados a estos menesteres, con lo que no solo ahorraría, sino que podría cuidar mejor de cuestiones tales como: exclusión social, pensiones, sanidad, empleo, etc. Es por ello que parece del todo imprescindible abordar con prioridad absoluta estas cuestiones. Dentro de las actuaciones del Ministerio de las Administraciones Públicas español, se han puesto en marcha en los últimos años una serie de proyectos encaminados a la elaboración de formatos, normas y estándares (tales como INDALO, ATRIO, ESTROFA, SICRES, etc.) con el objetivo de posibilitar la mencionada interrelación entre ciudadano y Administración
Disciplines: Bibliotecología y ciencia de la información
Keyword: Información y sociedad,
Sistemas de información,
Gestión de la información,
Administración pública,
Ciudadanía,
Normalización,
España
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).