Journal: | Ciencia, docencia y tecnología |
Database: | CLASE |
System number: | 000528019 |
ISSN: | 0327-5566 |
Authors: | Macchiarola, Viviana1 Martini, Celina2 Montebelli, Ana Eugenia2 Mancini, Ana Alicia2 |
Institutions: | 1Universidad Nacional de Río Cuarto, Río Cuarto, Córdoba. Argentina |
Year: | 2018 |
Season: | Nov-Abr |
Volumen: | 29 |
Number: | 57 |
Pages: | 149-175 |
Country: | Argentina |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | El artículo presenta los resultados de una investigación evaluativa de la implementación de un programa de inclusión digital educativa en escuelas secundarias públicas de la provincia de Córdoba, Argentina. El Programa que se evalúa asume el modelo uno a uno y tiene como objetivo reducir la brecha digital, social y educativa combinando la dotación de computadoras portátiles con la capacitación docente y el desarrollo de contenidos digitales y propuestas didácticas. Se comparan avances, continuidades y transiciones en los procesos de inclusión digital educativa en cinco escuelas secundarias. En segundo lugar, se analizan las condiciones profesionales, institucionales y de escolarización que han posibilitado u obstaculizado dichas transformaciones. |
English abstract | The article presents the results of an evaluative research on the implementation of an educational digital inclusion program in secondary schools of the province of Córdoba, Argentina. The evaluated program assumes a one-to-one model and its purpose is to reduce the existing social, educational and digital divide, by combining the provision of laptops to schools with teacher training and the development of digital contents and didactic proposals. First, the progress, continuities and transitions in the processes of educational digital inclusion in five secondary schools are compared. Then, the professional, institutional and schooling conditions that have facilitated or hindered these transformations are analyzed |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación media y media superior, Planeación y políticas educativas, Sociología de la educación, Política educativa, Inclusión educativa, Educación media, Córdoba, Argentina |
Keyword: | Middle and high school education, Educational planning and policies, Sociology of education, Educational Policy, Educational inclusion, Secondary Education, COrdoba, Argentina |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |