Journal: | Alteridades |
Database: | CLASE |
System number: | 000477750 |
ISSN: | 0188-7017 |
Authors: | Guzmán, Adriana1 |
Institutions: | 1Escuela Nacional de Antropología e Historia, Ciudad de México. México |
Year: | 2017 |
Season: | Jul-Dic |
Volumen: | 27 |
Number: | 54 |
Pages: | 67-77 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Se abordará la consolidación del flamenco en España durante los siglos XIX y XX como una situación unheimlich, es decir, un proceso reincidente de apropiación de lo extraño y negación de lo familiar, pues vivió de manera intercalada actos de repulsa y atracción: primero fue utilizado por los liberales con objeto de crear un “nacionalismo”; posteriormente, por el régimen franquista para construir su idea de unidad y “nacionalidad española”, a la vez que fue retomado por los republicanos como crítica a esa construcción, lo que ocasionó que fuera perseguido por la dictadura y enarbolado por el antifranquismo |
English abstract | The consolidation of Flamenco in Spain during the 19th and 20th centuries will be addressed, as a unheimlich situation, that is to say, as a repeated process of appropriation of the odd, and a denial of what is familiar, since Flamenco has experienced condemnation alternated with attraction: it was first used by the liberals to create a “nationalism”; later, to build an idea of unity and “Spanish nationality”, by the pro-Franco regime. Simultaneously, it was considered by republicans as a criticism to that idea, which caused their pursuit by the dictatorship and their praise by the anti-Franco movement |
Disciplines: | Antropología, Arte |
Keyword: | Antropología de la cultura, Música, Nacionalismo, Flamenco, Apropiación cultural, España |
Keyword: | Cultural anthropology, Music, Nationalisms, Flemish, Cultural appropriation, Spain |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |