Lineamientos metodológicos de formación docente bajo el enfoque de pedagogía sistémica



Título del documento: Lineamientos metodológicos de formación docente bajo el enfoque de pedagogía sistémica
Revista: Revista Ethos venezolana
Base de datos: CLASE
Número de sistema: 000436021
ISSN: 1856-9862
Autores: 1
1
2
Instituciones: 1Universidad del Zulia, Maracaibo, Zulia. Venezuela
2Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín, Maracaibo, Zulia. Venezuela
Año:
Periodo: Jul-Dic
Volumen: 6
Número: 2
Paginación: 139-149
País: Venezuela
Idioma: Español
Tipo de documento: Artículo
Enfoque: Analítico
Resumen en inglés Purpose of this study was to validate methodological guidelines for teacher training under the systemic pedagogy approach. It is the result of action-reflection research with professional practice students in the Integral Education major at the School of Humanities and Education, University of Zulia (LUZ). Theoretical underpinnings are the postulates of Hellinger (2012) and Olvera (2012), in terms of systemic pedagogy. The research itinerary was the action-reflection research method of Fiorenza and Nardone (2004) and investigative constructive interaction of González (2007). Results showed enthusiasm, motivation for participation by the students and professors and interpretive and theoretical validation with a focus on systemic pedagogy. Key words: methodological guidelines, teacher training, systemic pedagogy
Disciplinas: Educación
Palabras clave: Pedagogía,
Formación docente,
Hellinger, Bert,
Enseñanza-aprendizaje,
Filosofía de la educación,
Sociología de la educación
Texto completo: Texto completo (Ver PDF)