Journal: | Voces de la educación |
Database: | CLASE |
System number: | 000468721 |
ISSN: | 2448-6248 |
Authors: | Iño Daza, Weimar Giovanni1 |
Institutions: | 1Universidad Mayor de San Andrés, La Paz. Bolivia |
Year: | 2018 |
Season: | Jul-Dic |
Volumen: | 3 |
Number: | 6 |
Pages: | 93-110 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | El artículo es una reflexión que propone repensar la investigación educativa desde el enfoque cualitativo. El objetivo es describir y comprender sobre las distintas vertientes de la investigación educativa, el enfoque cualitativo en el campo de las educaciones; problematizar sobre el diseño del plan; explicar a la historia oral como método de investigación en el estudio de la educación y reflexionar sobre el rol del investigador. En suma, se plantea pensar la investigación educativa desde el enfoque cualitativo, por un lado, porque permite comprender que los procesos de investigación y construcción de conocimiento son de forma participativa, colaborativa y dialógica; por otro lado, problematizar la posición del investigador en la investigación |
English abstract | The article is a reflection that proposes rethinking educational research from a qualitative perspective. Theobjective is to describe and understand the different aspects of educational research, the qualitative approach in the field of education; problematize about the design of the plan; explain oral history as a research method in the study of education and reflect on the role of the researcher. In short, it is proposed to think about educational research from a qualitative perspective, on the one hand, because it allows us to understand that the processes of research and construction of knowledge are participatory, collaborative and dialogical; on the other hand, to problematize the researcher's position in the investigation |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Pedagogía, Investigación educativa, Investigación cualitativa, Historia oral, Diseño de investigación, Entrevista |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |