013-2019 results in the saber-pro: review forconsolidate strategies in technological training



Document title: 013-2019 results in the saber-pro: review forconsolidate strategies in technological training
Journal: Visión electrónica
Database: PERIÓDICA
System number: 000459664
ISSN: 1909-9746
Authors: 1

1
Institutions: 1Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá. Colombia
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 14
Number: 2
Pages: 286-302
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract En el siguiente documento se realiza un análisis de resultados de las pruebas SaberT y T en el ciclo tecnológico y Saber Pro en el ciclo de Ingeniería, con datos emanadospor el Instituto Colombiano Para la Evaluación de la Educación (Icfes), de losestudiantes de Tecnología en Electrónica, Ingeniería en Control e Ingeniería en Telecomunicaciones de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, durante el periodo de 2013-2019. Inicialmente se extrae la información de resultados publicada para cada cohorte de Estudiantes durante el intervalo de tiempo descrito anteriormente. Posteriormente con la ayuda de herramientas estadísticas se realiza un balance en cuanto al desempeño en las diferentes competencias genéricas y específicas, que permite comparar los desempeños en el tiempo respecto al programa, a los programas afines que constituyen un grupo de referencia, a los programas de la Institución y a la población nacional. En la parte final se hace un análisis de las tendencias obtenidas, conel cual se resaltan los desempeños altos, Identifican las oportunidades de mejora y se proponen estrategias que buscan incrementar la calidad de la formación desde el nivel tecnológico de los estudiantes de estas carreras
English abstract The following document analyze the results of the Saber T and T tests in the technological cycle and Saber Pro in the Engineering cycle, with data from the Colombian Institute for the Evaluation of Education (Icfes), of the students of Technology in Electronics, Control Engineering and Telecommunications Engineering of the Universidad Distrital Francisco José de Caldas, during the period 2013-2019. Initially, the information on the results published for each cohort of Students is extracted during the time interval described above. Subsequently, with the help of statistical tools, a balance is made regarding the performance in the different generic and specific competencies, which allows comparing the performances over time with respect to the program, to the related programs that constitute a reference group, to the programsof the Institution and the national population. In the final part, an analysis of the trends obtained is made, with which high performances are highlighted, opportunities for improvement are identified and strategies are proposed that seek to increase thequality of training from the technological level of the Students of these careers
Disciplines: Educación
Keyword: Capacitación técnica,
2013-2019 (educación en Colombia),
2013-2019 (education in Colombia)
Keyword: Technical training,
Colombia,
Educational assessment,
Engineering education,
Technical education,
Universidad Distrital "Francisco José de Caldas" (Colombia),
University students
Full text: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/visele/article/view/17967/17530