Journal: | Universitas philosophica |
Database: | CLASE |
System number: | 000432224 |
ISSN: | 0120-5323 |
Authors: | Grassi, Martín1 |
Institutions: | 1Universidad del Salvador, Buenos Aires. Argentina |
Year: | 2014 |
Season: | Jul-Dic |
Volumen: | 31 |
Number: | 63 |
Pages: | 235-266 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, crítico |
Spanish abstract | En el presente trabajo intentaremos mostrar cómo Gabriel Marcel comprende la articulación del sí mismo y del otro a partir de su reflexión en torno a la contraposición entre libertad y don, de su crítica a la filosofía de la libertad de Jean-Paul Sartre y de las implicancias metafísicas del amor. Los tres abordajes indican un camino que lleva a entender al hombre en su tensión entre la mismidad y la alteridad, en el seno de una comunión fundamental, que remite, en última instancia, a lo divino. Así, los discursos metafísicos y religiosos se encuentran cruzados constantemente, lo cual, lejos de quitarle valor a su filosofía, nos enseñan al mismo tiempo un modo y una atención que debemos dar a los símbolos y testimonios sagrados |
English abstract | In this paper we will try to show how Gabriel Marcel understands the junction between the self and the other as appears in his reflections on the opposition freedom-gift, on his critique of Sartre’s philosophy of freedom, and on metaphysical implications of love. These three approaches point out a way that leads to understand man’s tension between selfhood and alterity, in the heart of a fundamental communion which refer, ultimately, to the divine. Therefore, metaphysical and religious discourses are constantly crossing but, instead of revoking value to Marcel’s philosophy, this double rapport teaches us a way of attending religious symbols and testimonies in order to get close to the meaning of human experience |
Disciplines: | Filosofía, Religión |
Keyword: | Etica, Teología, Marcel, Gabriel, Alteridad, Libertad, Sartre, Jean-Paul, Metafísica |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |