Enseñanza del concepto de área y perímetro de polígonos con el geoplano, para el desarrollo de la competencia espacial resolviendo problemas



Document title: Enseñanza del concepto de área y perímetro de polígonos con el geoplano, para el desarrollo de la competencia espacial resolviendo problemas
Journal: Unaciencia Revista de Estudios e Investigaciones
Database:
System number: 000555852
ISSN: 2711-0303
Authors: 1
2
2
3
Institutions: 1Institución Universitaria Pascual Bravo,
2Secretaría de Educación de Medellín,
3Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO,
Year:
Volumen: 15
Number: 29
Pages: 58-76
Country: Colombia
Language: Español
English abstract The objective of this research entitled The teaching of the concept of area and perimeter of polygons through the geoplano as a didactic tool, was to evaluate a teaching strategy that contributes to the development of mathematical competence in the resolution of problems involving the concept of area and perimeter of polygons; the methodological design had a qualitative approach of ethnographic cut, in a population of high socioeconomic stratum, where observation and field diary were used as instruments for collecting information. The results of this research were analyzed by means of observation, reflection on collected data, which were compared and tabulated in a quantifiable way, information from which satisfactory conclusions were obtained, with respect to the identification and difference between the dimensions of the concept of area and perimeter, added to the skills acquired in the resolution of problems from the application of these concepts.
Spanish abstract El objetivo de esta investigación, titulada La enseñanza del concepto de área y perímetro de polígonos a través del geoplano como herramienta didáctica, fue evaluar una estrategia de enseñanza que contribuya al desarrollo de la competencia matemática en la resolución de problemas que involucren el concepto de área y perímetro de los polígonos; el diseño metodológico tuvo un enfoque cualitativo de corte etnográfico, en una población de estrato socioeconómico alto, donde se utilizaron la observación y el diario campo como instrumentos de recolección de la información. Los resultados de esta investigación se analizaron por medio de la observación, con la reflexión sobre datos recopilados, los cuales fueron comparados y tabulados de forma cuantificable, información de la que se obtuvieron conclusiones satisfactorias, con respecto a la identificación y diferencia entre las dimensiones del concepto de área y perímetro, sumado a la destreza adquirida en la resolución de problemas desde la aplicación de dichos conceptos.
Keyword: Geoplano,
aprendizaje,
educación básica,
enseñanza de las matemáticas,
geometría
Keyword: Geoplane,
learning,
basic education,
teaching mathematics,
geometry
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).