Human Rights and the pedagogy of fear: a reading of "In the construction to the Great Wall of China" from Kafka



Document title: Human Rights and the pedagogy of fear: a reading of "In the construction to the Great Wall of China" from Kafka
Journal: Telos. Revista de estudios interdisciplinarios en ciencias sociales
Database:
System number: 000555934
ISSN: 1317-0570
Authors: 1
Institutions: 1Universidade Federal de Rondônia,
Year:
Volumen: 26
Number: 1
Pages: 215-227
Country: Venezuela
Language: Inglés
English abstract The work seeks to establish a dialogue between Law, Literature, and Political Philosophy on what Giorgio Agamben calls "impolitic of exile," and which is perpetrated by the West against people who seek survival through migration, in many cases fleeing wars provoked and/or financed by the same States that deny them protection and shelter. In the Kafkanian text that serves as a paradigm for this work, the narrator, who was one of the thousands of people who worked in the Construction of the Great Wall of China, describes the reasons, circumstances, and first construction activities in which, on the one hand, the bureaucratic and unquestionable decision to carry it out, and on the other hand the justification for it, named in this text as the pedagogy of fear. Fear from who? Of the northern barbarians, identified as monstrous figures. To us, this method is a particular aspect of globalization because things that do not have personality have free transit by the frontiers; persons with fundamental human rights are prohibited from migrating and searching for a new and good life. The great contradiction: things have a price; persons, value, and according to the political philosophy of Kant, only what has value is genuinely important; things are substitutable. And this is the most contradiction of globalization: the minus value of human beings and their fundamental rights. The work is based on the transdisciplinarity methodology, characterized by dialogue between knows – in this case, International Human Rights Law, literature, and Political Philosophy - and criticism, adopting the prevalence of fundamental principles of Human Rights as a way of protecting human beings in exile.
Spanish abstract La obra busca establecer un diálogo entre Derecho, Literatura y Filosofía política sobre lo que Giorgio Agamben llama "impolítica del exilio", y que es perpetrada por Occidente contra personas que buscan la supervivencia a través de la migración, huyendo en muchos casos de guerras provocadas y/o financiadas por los mismos Estados que les niegan protección y refugio. En el texto kafkiano que sirve de paradigma a esta obra, el narrador, quien fue una de las miles de personas que trabajaron en la construcción de la Gran Muralla China, describe los motivos, circunstancias y primeras actividades constructivas, en las que, a por un lado, la decisión burocrática e incuestionable de llevarla a cabo, y por otro la justificación de la misma, denominada en este texto como pedagogía del miedo. ¿Miedo de quién? De los bárbaros del norte, se los identifica como figuras monstruosas. Para nosotros, este método es un aspecto particular de la globalización, porque las cosas que no tienen personalidad tienen libre tránsito por las fronteras; Las personas que gozan de derechos humanos fundamentales tienen prohibido migrar y buscar una vida nueva y buena. La gran contradicción: las cosas tienen un precio; personas, valor, y según la filosofía política de Kant, sólo lo que tiene valor es genuinamente importante; las cosas son sustituibles. Y ésta es la mayor contradicción de la globalización: la minus valia del ser humano y sus derechos fundamentales. El trabajo basó la metodología de la transdisciplinariedad, caracterizada por el diálogo entre saberes -en este caso, el Derecho Internacional de los Derechos Humanos, la literatura y la Filosofía Política-, y la crítica, adoptando la prevalencia de principios fundamentales de los Derechos Humanos como forma de proteger al ser humano en el exilio.
Keyword: Derecho Internacional de los Derechos Humanos,
Impolítica del Exilio,
Pedagogía del Miedo,
Derecho y Literatura,
Franz Kafka
Keyword: International Human Rights Law,
Impolitics of Exile,
Pedagogy of Fear,
Law and Literature,
Franz Kafka
Full text: Texto completo (Ver PDF)