BURNOUT AND ONLINE EDUCATION: ADAPTATION AND VALIDATION OF SCALE DURING PANDEMIC



Document title: BURNOUT AND ONLINE EDUCATION: ADAPTATION AND VALIDATION OF SCALE DURING PANDEMIC
Journal: Telos. Revista de estudios interdisciplinarios en ciencias sociales
Database: CLASE
System number: 000518241
ISSN: 1317-0570
Authors: 1
2
2
Institutions: 1Universidad Tecnológica de la Zona Metropolitana del Valle de México, Tizayuca, Hidalgo. México
2Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, Estado de México. México
Year:
Season: Ene-Abr
Volumen: 24
Number: 1
Pages: 24-39
Country: Venezuela
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract During the COVID-19 pandemic, online education represented a serious alternative to continuing working life in higher education institutions (HEIs). Teachers around the world embraced a new role, adopting and using a wide range of technological and virtual tools to continue performing their activities and with the aim to interact with students and to continue teaching. For this reason, research related to seek and identify factors for the teachers’ well-being is essential for educational leaders. Regarding these ideas, this paper aims to test the construct validity of a Mexican version of the Maslach Burnout Inventory-Educators Survey (MBI-ES) of Maslach et al. (1997), adapted to online education. Participants consisted of 406 Mexican university teachers who emergently switched from traditional to online educational practices during the SARS-CoV-2 virus outbreak. In order to test the factor structure of three alternative models based on Szigeti et al. (2016), the authors performed exploratory and confirmatory factor analyses (Ferrando & Lorenzo-Seva, 2018). Results showed that the model with three domain factors has the best fit. Besides, our findings show that the three-factor structure of the Mexican adaptation of MBI-ES is valid and reliable for the analysis of online education because the loading of all factors was representative
English abstract La educación en línea representa una alternativa a la continuidad de la vida laboral en las instituciones de educación superior (IES). Los docentes adoptaron un nuevo rol al disponer de una serie de herramientas tecnológicas y virtuales para realizar sus actividades e interactuar con los alumnos. Por esta razón, la búsqueda e identificación de factores para el bienestar de los profesores es esencial para los líderes educativos. Este trabajo tiene como objetivo probar la validez de constructo de una versión mexicana de la escala Maslach Burnout Inventory-Educators Survey (MBI-ES) de Maslach et al. (1997), adaptada a la educación en línea. Los participantes consisten en 406 profesores universitarios mexicanos que cambiaron las prácticas educativas tradicionales por prácticas en línea durante la pandemia de COVID-19. Para probar la estructura factorial de tres modelos alternativos tomando como base a Szigeti et al. (2016), se realizaron análisis factoriales exploratorio y confirmatorio (Ferrando y Lorenzo-Seva, 2018). Los resultados mostraron que el modelo con tres factores de dominio tiene el mejor ajuste. Además, nuestros hallazgos muestran que la estructura de tres factores de la adaptación mexicana de MBI-ES es válida y confiable para el análisis de la educación en línea porque todas las cargas de los factores fueron representativas
Disciplines: Educación
Keyword: Educación a distancia,
Sociología de la educación,
Escala Maslach Burnout,
Educación en línea,
Docentes,
Pandemia,
COVID-19
Full text: http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/3535/4964