Branding y decisión de compra en clientes de una empresa gastronómica – Perú



Document title: Branding y decisión de compra en clientes de una empresa gastronómica – Perú
Journal: Telos. Revista de estudios interdisciplinarios en ciencias sociales
Database:
System number: 000533828
ISSN: 1317-0570
Authors: 1
1
1
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Institutions: 1Universidad César Vallejo,
Year:
Volumen: 25
Number: 2
Pages: 376-390
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract In recent times, branding has become a timely strategy for the management, development, and positioning of companies in the market; its purpose is to create conscious and unconscious connections in people in order to influence their purchasing decisions. The objective of this research was to determine the relationship between branding and the purchase decision in customers of a gastronomic company - Peru. The research was applied to and non-experimental design, cross-sectional and correlational. Two variables were used: branding, which was operationalized with the following indicators: history, name, graphic brand, personality, attributes, brand recognition, recall, customer-company link, trust in the brand, and the consumer's point of view. The purchase decision variable was operationalized with the following indicators: internal and external motivations, internal search, external search, price, quality, image, impulse purchase, level of preference, satisfaction, loyalty, and product recommendation. A questionnaire was used to measure both variables. The sample consisted of 146 customers, and a multivariate analysis was carried out to construct a perceptual map of brand attributes. It is concluded that there is a strong correlation of 0.866 in Spearman's test with a bilateral significance of 0.000 being less than 5% (p < 0.05); that is, branding is significantly related to the purchase decision in customers of a gastronomic company - Peru.
Spanish abstract En los últimos tiempos, el branding se ha convertido en una oportuna estrategia para la gestión, desarrollo y posicionamiento de las empresas en el mercado; su propósito es crear conexiones conscientes e inconscientes en las personas a fin de influir en sus decisiones de compra. El objetivo de la presente investigación fue determinar la relación entre el branding y la decisión de compra en clientes de una empresa gastronómica – Perú.  Se realizó una investigación de tipo aplicada y diseño no experimental, de corte transversal y de nivel correlacional. Se trabajaron dos variables: el branding; la cual se operacionalizó con los indicadores: historia, nombre, marca gráfica, personalidad, atributos, reconocimiento de marca, el recuerdo, vínculo cliente – empresa, confianza en la marca y el punto de vista del consumidor. La variable decisión de compra, se operacionalizó con los indicadores: motivaciones internas y externos, búsqueda interna, búsqueda externa, precio, calidad, imagen, impulso de compra, nivel de preferencia, satisfacción, lealtad y recomendación del producto. Para la medición de ambas variables se empleó un cuestionario. La muestra estuvo constituida por 146 clientes y se realizó un análisis multivariado para construir un mapa perceptual de los atributos de marca. Se concluye que existe una fuerte correlación de 0,866 en la prueba de Spearman con una significancia bilateral de 0,000 siendo menor al 5% (p < 0.05); es decir, que el branding significativamente se relaciona con la decisión de compra en clientes de una empresa gastronómica – Perú.
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