Los niños como interlocutores en la investigación antropológica. Consideraciones a partir de un taller de memorias con niños y niñas indígenas



Document title: Los niños como interlocutores en la investigación antropológica. Consideraciones a partir de un taller de memorias con niños y niñas indígenas
Journal: Tellus (Campo Grande)
Database: CLASE
System number: 000316132
ISSN: 1519-9452
Authors: 1
2
Institutions: 1Centro de Pedagogías de Anticipación, Escuela de Capacitación Docente, Buenos Aires. Argentina
2Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires. Argentina
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 9
Number: 17
Pages: 163-186
Country: Brasil
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract El objetivo de este artículo es reflexionar sobre una experiencia de investigación e intervención con un grupo de niños y niñas indígenas que vive en un “barrio toba (qom)” en la periferia de la ciudad de Buenos Aires (Argentina). En contraposición con los enfoques que desestiman a los niños como agentes sociales, según nuestra perspectiva teórico-metodológica los consideramos participantes activos que otorgan sentidos a los procesos sociales que los involucran, y por lo tanto es necesario incorporar sus puntos de vista en la investigación. Con ese fin, realizamos un taller para reconstruir la historia del barrio y sus habitantes desde las perspectivas de los niños y niñas. Argumentamos aquí que este taller resultó un espacio imprescindible en donde se expresan las voces infantiles y, por ende, se pueden construir saberes a partir de sus opiniones e ideas
English abstract The aim of this paper is to analyze a particular case of collaborative research project with Toba (an Argentinean indigenous group) children, in an urban setting near Buenos Aires. Often, children’s practices are considered to be irrelevant and their place in social space is misestimate. On the contrary, our ethnographic perspective make us to consider the ways children participate actively on social life and articulate their own perspectives on social processes that involve them. Furthermore, we argue that is imperative to include children’s points of view in the analysis. In doing so, we developed our collaborative research project with the purpose of reconstructing children’s perspectives on the history of their urban setting. During our exploration, it was verified that our field work techniques became fundamental strategies of approaching to children voices
Disciplines: Antropología
Keyword: Etnología y antropología social,
Niños,
Indígenas,
Agentes sociales,
Memoria,
Barrio,
Buenos Aires,
Argentina
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).