Consideraciones políticas y pedagógicas acerca de una educación (ficcional) de los jóvenes en Colombia



Document title: Consideraciones políticas y pedagógicas acerca de una educación (ficcional) de los jóvenes en Colombia
Journal: Revista virtual Universidad Católica del Norte (En línea)
Database:
System number: 000530364
ISSN: 0124-5821
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Medellín, Antioquia. Colombia
Year:
Number: 65
Pages: 235-262
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
English abstract This research started from some statements made in relation to young people in Colombia and what their possible education would mean. Thus, it was possible to see that some jobs understand the educational offer for young people at the service of work; or they consider that youth is, by definition, dependent, and incapable and, therefore, the object of intervention; or they assume the education of young people as a relationship that admits, simultaneously, multiple nuances. Therefore, an alternative to the places assigned in this way was tried to re-signify not only the terms in which young people are referred in Colombia, but also to give education a dimension of invention, in the philosophical sense of reaching a word of its own. To achieve this, a singular mode of reading was proposed —clinical— that allowed us to explore the different works exhibited here and those to come; and to warn that, at times, what is offered as an effect —not an intention— of certain ways of understanding education is precisely a push that takes youth to the edges. It was concluded that not being able to understand some aspects of youth and their education does not have to mean giving up thinking about them.
Spanish abstract La presente investigación partió de algunas afirmaciones que se hacen en relación con los jóvenes en Colombia y con lo que significaría su posible educación. Así, fue posible ver que algunos trabajos entienden la oferta educativa para los jóvenes al servicio del trabajo; o consideran que la juventud es, por definición, dependiente e incapaz y, por tanto, objeto de intervención; o asumen la educación de jóvenes como una relación que admite, simultáneamente, múltiples matices. Se trató de pensar, pues, una alternativa a los lugares así asignados para resignificar no solo los términos en que son referidos los jóvenes en Colombia, sino también para otorgar a la educación una dimensión de invención, en el sentido filosófico de alcanzar una palabra propia. Para lograr lo anterior, se propuso un modo singular de lectura —clínica— que permitió explorar los diferentes trabajos aquí expuestos y los por-venir; y para advertir que, en ocasiones, lo que se ofrece como efecto —no como intención— de ciertas formas de entender la educación es precisamente un empuje que lleva a la juventud hacia los bordes. Se concluyó que no poder comprender algunos aspectos de la juventud y su educación, no tiene por qué significar renunciar a pensarlas.
Disciplines: Educación
Keyword: Educación,
Experiencia de borde,
Ficción,
Investigación,
Juventud,
Política,
Investigación educativa
Keyword: Education,
Experience at the brink,
Fiction,
Research,
Youth,
Police
Full text: Texto completo (Ver PDF)