Journal: | Revista UDCA. Actualidad & divulgación científica |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000366447 |
ISSN: | 0123-4226 |
Authors: | López, Wilmer1 Escalona, José1 Guillén, Yelitza2 Lema, Yuly2 Ponce, Mayra2 |
Institutions: | 1Universidad de Los Andes, Facultad de Humanidades y Educación, Mérida. Venezuela 2Ministerio de Educación, Caracas, Distrito Federal. Venezuela |
Year: | 2010 |
Season: | Jun |
Volumen: | 13 |
Number: | 1 |
Pages: | 157-162 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | Abordar la investigación sobre la influencia de los métodos activos en el aprendizaje, se justifica por su impacto en la transformación didáctica. La presente investigación tuvo como objetivo estudiar la formación de nociones químicas en niños de cinco a seis años, usando la experimentación. Metodológicamente, se empleó un paradigma crítico e interpretativo, por tanto, el estudio fue de estilo cualitativo y realizado con diez menores participantes. Los resultados muestran que la actitud del grupo de niños cambia durante la actividad empírica y son capaces de describir algunos fenómenos propios de las reacciones químicas. Finalmente, se concluyó que la experimentación facilita la construcción de la noción de reacción química y favorece el proceso de aprendizaje |
English abstract | Focusing the research on the influence of the active methods in learning is justified due to their impact on teaching transformation. The objective of the present study was to assess the formation of chemical notions in children five and six years old, through the use of experimentation. Methodologically, a critical and interpretative paradigm was applied; therefore, the research had a qualitative style and was conducted with ten participants. Results show that in the group, the childrens attitudes change during the task-experimentation, and that they are capable of describing some phenomena which are characteristic of chemical reactions. Finally, it was concluded that experimentation not only facilitates the construction of the notion of chemical reaction but also enhances the learning process |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Didáctica, Educación básica, Química, Aprendizaje, Reacciones químicas, Estrategias de aprendizaje, Experiencias |
Keyword: | Education, Basic education, Didactics, Chemistry, Learning, Chemical reactions, Learning strategies, Experiences |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |