Journal: | Revista médica del Instituto Mexicano del Seguro Social |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000355446 |
ISSN: | 0443-5117 |
Authors: | Zerón Gutiérrez, Lydia Eestela1 Lifshitz, Alberto1 Ramiro, Manuel2 Abreu Hernández, Luis Felipe3 Reyes Lagunes, Isabel4 |
Institutions: | 1Secretaría de Salud, Consejo de Salubridad General, México, Distrito Federal. México 2Instituto Mexicano del Seguro Social, Unidad de Educación, Investigación y Políticas de Salud, México, Distrito Federal. México 3Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Medicina, México, Distrito Federal. México 4Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología, México, Distrito Federal. México |
Year: | 2012 |
Season: | Nov-Dic |
Volumen: | 50 |
Number: | 6 |
Pages: | 645-650 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | Se ha estudiado poco la estructura del proceso de cambio a través del cual los médicos se percatan de la necesidad de modificar su práctica profesional, cuyo impacto se extiende al ámbito personal. Un cambio requiere planear, evaluar posibilidades y recursos, desarrollar autoeficacia y delinear competencias. Con la finalidad de contribuir a diseñar intervenciones educativas que favorezcan el cambio profesional entendido como evolución, se describe una estructura con un modelo teórico-esquemático basado en cinco ámbitos ordenados consecutivamente: antecedente, intención, planeación y decisión, ejecución y logro |
English abstract | The structure of the change process on medical professiona-lization has not being studied enough. The physicians make aware the necessity of changing their medical practice that also affect their personal life. A change need to plan, evaluate possibilities and resources with efficacy and outlining competencies. The aim is to contribute in the design of educational strategies that promotes the professional change, understanding it, as an evolution; we describe a theoretical-schematic model based on five consecutive ordained scopes: background, intentions, to plan and take decisions, to carry out and achievement the goal |
Disciplines: | Medicina |
Keyword: | Medicina general y familiar, Práctica profesional, Educación médica, Motivación, Procesos de cambio |
Keyword: | Medicine, General practice and family health, Professional practice, Medical education, Motivation, Change process |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |