Revista: | Revista lengua y cultura |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000586260 |
ISSN: | 2683-2321 |
Autores: | Pérez Castilla, Lilian Celeste1 Bórquez Morales, Lilia Sulema1 Hernández Alvarado, Martha Guadalupe1 |
Instituciones: | 1Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, |
Año: | 2022 |
Volumen: | 3 |
Número: | 6 |
Paginación: | 41-46 |
País: | México |
Idioma: | Inglés |
This study explores students" perspectives and experiences on the implementation of a flipped classroom model to develop listening comprehension. Within a qualitative data approach, using an open-ended questionnaire, information was collected from three university students chosen through convenience sampling. The data suggest that the implementation of this model improved students" learning and motivation. By analyzing their responses using a content analysis method, the benefits perceived by the students who experienced the flipped classroom model were identified and grouped into five themes: Peer learning, Better preparation, Improved understanding, Motivation, and Autonomy. The findings of this study may be relevant not only for students but also for educators who are willing to improve their online teaching. | |
Resumen en inglés | This study explores students" perspectives and experiences on the implementation of a flipped classroom model to develop listening comprehension. Within a qualitative data approach, using an open-ended questionnaire, information was collected from three university students chosen through convenience sampling. The data suggest that the implementation of this model improved students" learning and motivation. By analyzing their responses using a content analysis method, the benefits perceived by the students who experienced the flipped classroom model were identified and grouped into five themes: Peer learning, Better preparation, Improved understanding, Motivation, and Autonomy. The findings of this study may be relevant not only for students but also for educators who are willing to improve their online teaching. |
Resumen en español | Este estudio explora las perspectivas y experiencias de los estudiantes sobre la implementación de un modelo de aula invertida para desarrollar la comprensión auditiva. Dentro de un enfoque de datos cualitativos, mediante un cuestionario de preguntas abiertas, se recolectó información de tres estudiantes universitarios elegidos mediante un muestreo de conveniencia. Los datos indican que la aplicación de este modelo mejoró el aprendizaje y la motivación de los estudiantes. Al analizar sus respuestas mediante un método de análisis de contenido se identificaron los beneficios percibidos por los estudiantes que tuvieron la experiencia del modelo de aula invertida, dichos beneficios se agruparon en cinco temas: Aprendizaje entre pares, Mejor preparación, Mejora de la comprensión, Motivación y Autonomía. Los hallazgos de este estudio pueden ser relevantes no sólo para los estudiantes, sino también para los educadores que deseen mejorar su enseñanza en línea. |
Palabras clave: | Aula invertida, comprensión auditiva, enseñanza del inglés |
Keyword: | Flipped classroom, listening comprehension, English language teaching |
Texto completo: | Texto completo (Ver PDF) |