Investigation of diabetes prevention behaviors among teachers of different level of education based on Pender model in selected educational centers in southwestern Iran, 2019



Document title: Investigation of diabetes prevention behaviors among teachers of different level of education based on Pender model in selected educational centers in southwestern Iran, 2019
Journal: Revista latinoamericana de hipertensión
Database: PERIÓDICA
System number: 000437766
ISSN: 1856-4550
Authors: 1
2
1
3
1
Institutions: 1Fasa University of Medical Sciences, Department of Medical Surgical Nursing, Fasa. Irán
2Shiraz University of Medical Sciences, Community Based Psychiatric Care Research Center, Shiraz. Irán
3Guilan University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery, Rasht, Guilan. Irán
Year:
Volumen: 14
Number: 4
Pages: 290-294
Country: Venezuela
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Introducción: la diabetes es un grupo de trastorno metabólico denominado “epidemia silenciosa”. La inclusión de los maestros en los cursos de capacitación y la explicación de los comportamientos de promoción de la salud a los estudiantes puede desarrollar estos comportamientos a la comunidad y mejorar el estado de salud del público en general a largo plazo. Por lo tanto, al examinar los comportamientos de promoción de la salud en esta comunidad que desempeñan el papel más importante en la promoción del conocimiento, podemos tomar medidas para mejorar el nivel de salud pública en las personas diabéticas. Metodología: esta investigación es un estudio transversal retrospectivo en el que participaron 200 maestros de diferentes niveles de educación en el suroeste de Irán. El Cuestionario Modelo de Promoción de la Salud de Pender se utilizó para recopilar información. Resultados: 108 (54%) de los participantes eran hombres y 92 (46%) de ellos eran mujeres. Su edad media fue de 39,95±7,25. La puntuación más alta del cuestionario entre estos comportamientos perteneció al crecimiento espiritual (24.81) y la puntuación más baja (13.13) perteneció a la relación interpersonal. Conclusión: Sobre la base de los resultados de este estudio, la necesidad de intervenciones, especialmente con un énfasis en la actividad física y las relaciones interpersonales entre los maestros, es necesaria. La planificación adecuada y su aplicación para eliminar las barreras, el desarrollo y la expansión de las instalaciones, el fomento de las personas a través de la educación para la salud pueden ser las intervenciones apropiadas a este respecto
English abstract Diabetes is a metabolic disorder group referred as a “silent epidemic”. Teachers’ justification at training courses and explaining health promoting behaviors to students can develop these behaviors to the community and improve the health status of the general public in the long term. Therefore, by examining the healthpromoting behaviors in this community playing the most important role in promoting knowledge, we can take steps to enhance the level of public health in diabetic people. Methodology: This research is a retrospective cross-sectional study in which 200 teachers of different levels of education in southwestern of Iran participated. The Pender Health Promotion Model Questionnaire was used to collect information. Results: 108 (54%) of participants were male and 92 (46%) of them were female. Their mean age was 39.95±7.25. The highest score of the questionnaire among these behaviors belonged to spiritual growth (24.81) and the lowest score (13.13) belonged to interpersonal relationship. Conclusion: Based on the results of this study, the necessity of interventions, especially with an emphasis on physical activity and interpersonal relationships among teachers is necessary. Appropriate planning and application of them in eliminating the barriers, development and expansion of facilities, encouragement of people through health education can be the appropriate interventions in this regard
Disciplines: Medicina
Keyword: Salud pública,
Endocrinología,
Diabetes,
Promoción de la salud,
Educación en salud
Keyword: Public health,
Endocrinology,
Diabetes,
Health promotion,
Health education
Full text: http://biblat.unam.mx/hevila/Revistalatinoamericanadehipertension/2019/vol14/no4/15.pdf