Percepciones de la educación en línea y la presencialidad



Document title: Percepciones de la educación en línea y la presencialidad
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000556708
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
1
1
Institutions: 1Universidad Técnica de Babahoyo. Babahoyo – Ecuador,
Year:
Volumen: 4
Number: 2
Pages: 1-23
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract Education at all levels has taken an unimaginable turn by shifting its teaching and learning methodologies from face-to-face to virtual; expanding the reach and coverage, being flexible, comfortable, breaking down social and connectivity barriers. However, there are disadvantages for people who do not have the technological resources to access it, which results in the widening of the gap in access to education for the citizens of a country. For this reason, the results of the research that sought to analyze the perceptions of face-to-face and virtual teaching by students of a higher education institution in Ecuador are presented. To carry out the study, a descriptive design was applied, based on quantitative and qualitative methodologies, by means of questionnaires applied through the technique of surveys to 200 university students. Statistical analyses were based on statistics such as Cronbach's Alpha. The results indicate that virtual instruction must meet certain requirements such as accessibility, effective communication, innovative methods and techniques of interest to students.
Spanish abstract La educación en todos los niveles ha dado un giro inimaginable al cambiar sus metodologías de enseñanza y aprendizaje de lo presencial a lo virtual; ampliando el alcance y cobertura, siendo flexible, cómoda, rompiendo barreras sociales y de conectividad. Sin embargo, se presentan desventajas para las personas que no cuentan con los recursos tecnológicos para acceder a ella, lo que trae como consecuencia el aumento de la brecha del acceso a la educación de los ciudadanos de un país. Es por ello, que se presentan los resultados de la investigación que buscó analizar las percepciones sobre la enseñanza presencial y virtual por parte de los estudiantes de una institución educativa a nivel superior de Ecuador. Para realizar el estudio se aplicó un diseño descriptivo, basado en las metodologías cuantitativas y cualitativas, por medio de cuestionarios aplicados mediante la técnica de encuestas a 200 estudiantes universitarios. Los análisis estadísticos se basaron en estadísticas como el Alfa de Cronbach. Los resultados permiten señalar que una instrucción virtual debe cumplir con ciertos requisitos como son la accesibilidad, comunicación efectiva, métodos y técnicas novedosas y de interés para los estudiantes.
Keyword: educación en-línea,
condiciones de aprendizaje,
percepción estudiantil
Keyword: online education,
learning conditions,
student perception
Full text: Texto completo (Ver PDF)