Orden y Caos. Las construcciones estéticas entre ciencias y artes en la Transmodernidad



Document title: Orden y Caos. Las construcciones estéticas entre ciencias y artes en la Transmodernidad
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000556660
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
Institutions: 1UArtes-Universidad de las Artes. Guayaquil- Ecuador,
Year:
Volumen: 4
Number: 1
Pages: 1-25
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The understanding of order and chaos are constructions of human interpretation and conceptualization. Diverse human cultures have sought and constructed explanations for their own existence and that of their universe. From mythological and religious answers, to alchemists and scientists, from mathematics to philosophy, it has sought to answer questions about origins, the future and even what we are. And a meaning for existence. The objective of this research work aims to focus from some manifestations of artistic discourses, approaches to new conceptions of human knowledge, specifically chaos theories and quantum mechanics, since art has also been a participant in these searches, for several decades. A possible illuminating look at all these conflicts can be found in millenary philosophies such as Buddhism and Taoism, which made reflections regarding the existence of continuity of consciousness, notions of insubstantiality and inescenciality, anatma (not soul), multiple realities, among others. At the present time, there are several tendencies of human thought that, without resigning themselves to the impossibility of finding these answers, try to recognize that finding these final truths is not possible, accepting chaos and indeterminacy as a condition of existence itself and recognizing that order, although desirable, is not possible. The methodology used was theoretical, however, its foundation points to transdisciplinarity, linking social studies with history, the history of mentalities, art studies, especially those that are oriented to hermeneutics and aesthetics.
Spanish abstract La comprensión del orden y el caos son construcciones de interpretación y conceptualización humanas. Las diversas culturas humanas han buscado y construido explicaciones para su propia existencia y la de su universo. Desde las respuestas mitológica y religiosas, hasta las alquimistas y científicas, desde las matemáticas hasta la filosofía, se ha buscado responder las interrogantes sobre los orígenes, el futuro y hasta el qué somos. Y un sentido para la existencia. El objetivo de este trabajo de investigación pretende enfocar desde algunas manifestaciones de los discursos artísticos, los acercamientos a nuevas concepciones del conocimiento humano, específicamente las teorías del caos y la mecánica cuántica, pues el arte también ha sido participe de estas búsquedas, desde hace varias décadas. Una posible mirada esclarecedora a todos estos conflictos se puede encontrar en filosofías milenarias como el budismo y el taoísmo, las cuales hacían reflexiones con respecto a la existencia de continuidad de conciencia, nociones de insustancialidad e inescencialidad, anatma (no alma), múltiples realidades, entre otras.  En el momento actual, hay varias tendencias del pensamiento humano que, sin resignarse a la imposibilidad de encontrar esas respuestas, tratan de reconocer que encontrar esas verdades finales no es posible, aceptando el caos y la indeterminación como condición de la existencia misma y reconociendo que el orden, aunque deseable, no es posible. La metodología utilizada fue de tipo teórica, sin embargo, su fundamentación apunta a la transdisciplinariedad, vinculando los estudios sociales, con la historia, la historia de las mentalidades, los estudios de arte, en especial los que se orientan a las hermenéuticas y las estéticas.
Keyword: arte contemporáneo,
caos,
orden,
estética,
transmodernidad
Keyword: contemporary art,
chaos,
order,
aesthetics,
transmodernity
Full text: Texto completo (Ver PDF)