Journal: | Revista INVECOM |
Database: | |
System number: | 000556654 |
ISSN: | 2739-0063 |
Authors: | Cruz Cevallos, Patricia Katerine1 Pazmiño Cruz, Mabel Caroly2 |
Institutions: | 1UNEMI Universidad Estatal De Milagro. Quito-Ecuador, 2UNEMI-Universidad Estatal de Milagro. Flavio Alfaro – Ecuador, |
Year: | 2024 |
Volumen: | 4 |
Number: | 1 |
Pages: | 1-29 |
Country: | Venezuela |
Language: | Español |
English abstract | This field research project focuses on the relationship between two variables of great importance in the educational process; literacy and academic performance. It was carried out during the 2023-2024 school period with fifth and sixth year EGB students from the Flavio Alfaro Educational Unit No. 52 located in the Flavio Alfaro canton; the same ones who present difficulties in literacy. These conflicts were proven in the results obtained in a diagnostic test elaborated with ten questions focused on the development of reading and writing. The data from this test were collected, tabulated and analyzed with the help of the Excel platform. Subsequently, the information was contrasted between the values of the test taken and the grades of these students that were in the concentrate of the 2021-2022 school period. |
Spanish abstract | El presente proyecto de investigación de campo se centra en la relación que existe entre dos variables de gran importancia en el proceso educativo; la lectoescritura y el rendimiento académico. Fue realizada durante el periodo lectivo 2023-2024 con estudiantes de quinto y sexto año de EGB de la Unidad Educativa Flavio Alfaro Nº 52 ubicada en el cantón Flavio Alfaro; los mismos que presentan dificultades en la lectoescritura. Estos conflictos fueron comprobados en los resultados obtenidos en una prueba de diagnóstico elaborada con diez preguntas enfocadas en el desarrollo de la lectura y la escritura. Los datos de esta prueba fueron recolectados, tabulados y analizados con ayuda de la plataforma Excel. Posteriormente se realizó el contraste de la información entre los valores de la prueba tomada y las calificaciones de dichos estudiantes que constaban en el concentrado del periodo lectivo 2021-2022. |
Keyword: | lectoescritura, rendimiento académico, hábitos lectores, aprendizaje |
Keyword: | literacy, academic performance, reading habits, learning |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |