La comunicación de gobierno en pandemia. ¿Control de información o diálogo?



Document title: La comunicación de gobierno en pandemia. ¿Control de información o diálogo?
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000533083
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
Institutions: 1Universidad de Los Andes,
Year:
Volumen: 2
Number: 2
Pages: 202-220
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The COVID-19 pandemic posed a challenge to the world in all areas, and communication management is no stranger to this crisis. At a time when people need certainty and accurate, timely information, the other enemy—in addition to the virus—is disinformation, caused mainly by fake news. Government communication has an eminent role to play, as the crisis caused by the disease is difficult to manage due to its extent and the impact on the global population. Consequently, this paper aims to explore the management of government communication during the crisis caused by COVID-19, with the purpose of learning from the successes and failures for the future. To this end, we propose to establish what government communication strategies consisted of during the crisis, to determine whether the dialogic model persisted in the midst of the pandemic, and to determine how the figure of the citizen as prosumer was taken into account in the design of participatory communication plans during the crisis. In this sense, scientific articles addressing the subject were selected and observation was used as a research technique. The study concludes that the designation of a single spokesperson for the dissemination of information is common, in addition to the use of war language to justify restrictive measures. Likewise, in this first approach to the subject, a unidirectional communication model is observed, as well as the absence of the figure of prosumer citizen.
Spanish abstract La pandemia de COVID-19 significó un desafío para el mundo en todos los ámbitos. La gestión de la comunicación no es ajena a la crisis. En un tiempo donde las personas necesitan certidumbre e información veraz y oportuna, el otro enemigo, además del virus, es la desinformación; provocada sobre todo por las fake news. La comunicación de gobierno tiene un papel eminente, pues la crisis provocada por la enfermedad es difícil de gestionar debido a su alcance y a la afectación de la población global. En consecuencia, este trabajo pretende explorar la gestión de comunicación de gobierno durante la crisis provocada por la COVID-19, con el propósito de aprender de los aciertos y las fallas para el futuro. Para ello, se propone establecer en qué consistieron las estrategias de comunicación de los gobiernos durante la crisis, precisar si persistió el modelo dialógico en medio de la pandemia, y determinar cómo se tomó en cuenta la figura del ciudadano como prosumidor para diseñar planes de comunicación participativos durante la crisis. En este sentido, se seleccionaron artículos científicos que abordaran el tema y se empleó la observación como técnica de investigación. El estudio concluye que es común la designación de un portavoz único para la difusión de la información; además del uso de un lenguaje bélico para justificar las medidas restrictivas. Asimismo, en este primer acercamiento al tema, se observa un modelo de comunicación unidireccional, así como la ausencia de la figura del ciudadano prosumidor.
Keyword: pandemia,
covid-19,
ciudadano prosumidor,
comunicación de crisis,
fake news
Keyword: pandemic,
covid-19,
prosumer citizen,
crisis communication,
fake news
Full text: Texto completo (Ver PDF)