Juego y aprendizaje: una experiencia en la formación docente



Document title: Juego y aprendizaje: una experiencia en la formación docente
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000573374
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
1
1
Institutions: 1Instituto Superior de Educación Normal del Estado de Colima 'Profr. Gregorio Torres Quintero',
Year:
Volumen: 3
Number: 2
Pages: 1-17
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The investigation work presented here, recaptures gaming as a fundamental element in teacher training, specifically the use of Legos in learning. It was carried out in a group of 14 students in training of the Telesecundaria Bachelor of Teaching, of the Higher Institute of Normal Education of the State of Colima (ISENCO) Prof. Gregorio Torres Quintero, campus Tecomán, Colima; Mexico. For its development, the phenomenological method, the interpretive paradigm and the qualitative approach were employed. The established research question was: What is the learning experience when using gaming with Legos in the course of Curricular Autonomy of the 7th semester of the degree? Is gaming with Legos a favorable alternative to join the teaching processes? -normal school learning? After the experience, it can be concluded that the use of Legos allowed the cognitive structuring of the central aspects of the class and favored the materialization of ideas, by achieving the concrete representation of the obtained learning and making it meaningful. Concerning the emotional aspect, it is associated with positive emotions such as happiness, joy and relaxation. Furthermore, it allowed the free expression of ideas in a framework of trust and originality.
Spanish abstract El trabajo investigativo que aquí se expone, recupera el juego como elemento fundamental en la formación de docentes, específicamente la utilización de piezas de "Legos" en el aprendizaje. Se realizó con un grupo de 14 estudiantes en formación de la Licenciatura en Enseñanza y Aprendizaje en Telesecundaria, del Instituto Superior de Educación Normal del Estado de Colima (ISENCO) "Profr. Gregorio Torres Quintero", campus Tecomán, Colima; México. Para su realización se empleó el método fenomenológico, el paradigma interpretativo y el enfoque cualitativo. Se planteó la pregunta de investigación: ¿Cuál es la experiencia de aprendizaje al utilizar el juego con Legos en el curso de Autonomía Curricular de 7° semestre de licenciatura?, ¿Es el juego con Legos una alternativa favorable para incorporarse a los procesos de enseñanza-aprendizaje de la escuela normal? De la experiencia se concluye que la utilización de Legos permitió la estructuración cognitiva de los aspectos centrales de la clase y favoreció la materialización de ideas, al lograr la representación concreta de los aprendizajes obtenidos y volverlos significativos. En el aspecto emocional, se asocia con las emociones positivas como la felicidad, la alegría y relajación, además permitió la libre expresión de las ideas en un marco de confianza y originalidad.
Keyword: juego,
aprendizaje,
lego,
formación docente,
práctica docente
Keyword: game,
learning,
lego,
teacher training,
teacher practice
Full text: Texto completo (Ver PDF)