Índices de satisfacción en la universidad: un enfoque en la gestión educativa



Document title: Índices de satisfacción en la universidad: un enfoque en la gestión educativa
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000556732
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
1
1
1
Institutions: 1Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. Huaraz-Perú,
Year:
Volumen: 4
Number: 2
Pages: 1-14
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The purpose of this descriptive and cross-sectional study is to estimate the satisfaction rates of students in the Faculty of Administration and Tourism of the Santiago Antúnez de Mayolo National University. A questionnaire was administered to a sample of 237 students, selected from a total population of 616, with a confidence level of 95% and an initial sample proportion of p = 0.4771. The study calculated satisfaction rates in the dimensions of educational management. Although no predictive pattern was identified in the evolution of satisfaction throughout the educational process, it was determined that the overall satisfaction index in the faculty was 0.5192, classifying it as a moderate level of satisfaction. Similar results were observed in the different academic cycles, with the exception of Cycle VIII, which showed a "high" degree of satisfaction. A higher degree of satisfaction was identified among male students compared to their female counterparts. In the Professional School of Administration, an index of 0.5497 was obtained, while in the Professional School of Tourism, the index was 0.4676, both corresponding to a moderate degree of satisfaction.
Spanish abstract El estudio, descriptivo y transversal, tiene como objeto estimar los índices de satisfacción de los estudiantes en la Facultad de Administración y Turismo de la Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo. Se administró un cuestionario a una muestra de 237 estudiantes, seleccionados de una población total de 616, con un nivel de confianza del 95% y una proporción inicial de la muestra de p = 0,4771. El estudio calculó los índices de satisfacción en las dimensiones de la gestión educativa. Aunque no se identificó un patrón predictivo en la evolución de la satisfacción a lo largo del proceso educativo, se determinó que el índice global de satisfacción en la Facultad fue de 0,5192, catalogándolo como un nivel moderado de satisfacción. Se observaron resultados similares en los diferentes ciclos académicos, con la excepción del Ciclo VIII, que mostró un grado "alto" de satisfacción. Se identificó un mayor grado de satisfacción entre los estudiantes masculinos en comparación con sus contrapartes femeninas. En la Escuela Profesional de Administración, se obtuvo un índice de 0,5497, mientras que, en la Escuela Profesional de Turismo, el índice fue de 0,4676, ambos correspondientes a un grado moderado de satisfacción.
Keyword: universidad,
escuela profesional,
satisfacción
Keyword: university,
professional school,
satisfaction
Full text: Texto completo (Ver PDF)