Enfoque STEM para desarrollar habilidades de resolución de problemas y su impacto en la gestión académica



Document title: Enfoque STEM para desarrollar habilidades de resolución de problemas y su impacto en la gestión académica
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000556746
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología (UMECIT). Ciudad de Panamá-Panamá,
Year:
Volumen: 4
Number: 2
Pages: 1-20
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The purpose of this article is to analyze the importance of the STEM approach in the development of problem-solving skills and its impact on academic management. The bibliographic-systemic review method was used, compiling scientific articles related to the research objective and published in indexed journals in the period 2017 - 2024. After the application of the information search protocols, inclusion and exclusion criteria, different articles were obtained and filtered, leaving 20 to be analyzed. The information obtained was processed in a Word document using an analytical and documentary matrix for its organization. The results of the analysis of these articles reveal the importance of incorporating STEM methodology in classroom practices, to favor the development of skills and competencies, particularly the competence to solve problems and, therefore, generate better results in the development of skills and competencies. The in-depth analysis of the selected documents highlights the crucial importance of the STEM approach in education. The STEM methodology not only positively impacts the development of skills, especially problem-solving competence, but also directly influences the improvement of academic management processes, the interconnection between the application of innovative strategies, effective management and the promotion of key competencies. The relevance of adopting integrative approaches such as STEM to enhance meaningful learning and prepare students for the challenges of the future is highlighted.
Spanish abstract El presente artículo tiene como propósito analizar la importancia del enfoque STEM en el desarrollo de la habilidad de resolución de problemas y su impacto en la gestión académica. Se utilizó el método de revisión bibliográfica-sistémica, recopilando artículos científicos relacionados con el objetivo de investigación y publicados en revistas indexadas en el período 2017 - 2024. Luego de la aplicación de los protocolos de búsqueda de información, criterios de inclusión y de exclusión, se obtuvieron diferentes artículos que fueron filtrados dejando finalmente 20 para ser analizados. La información obtenida se procesó en un documento de Word utilizando una matriz analítica y documental para su organización. Los resultados del análisis de estos artículos revelan la importancia de incorporar la metodología STEM en las prácticas de aula, para favorecer el desarrollo de habilidades y competencias, particularmente la competencia para resolver problemas y, por ende, generar mejores resultados de los procesos de gestión académica. El análisis exhaustivo de los documentos seleccionados resalta la importancia crucial del enfoque STEM en el ámbito educativo. La metodología STEM no solo impacta positivamente en el desarrollo de habilidades, especialmente en la competencia de resolución de problemas, sino que también influye directamente en la mejora de los procesos de gestión académica, la interconexión entre la aplicación de estrategias innovadoras, la gestión efectiva y la promoción de competencias clave. Se resalta la relevancia de adoptar enfoques integradores como STEM para potenciar el aprendizaje significativo y preparar a los estudiantes para los desafíos del futuro.
Keyword: gestión académica,
enfoque STEM,
resolución de problemas
Keyword: academic management,
STEM approach,
problem solving
Full text: Texto completo (Ver PDF)