Atención de estudiantes con necesidades educativas especiales NEE en el nivel de primaria



Document title: Atención de estudiantes con necesidades educativas especiales NEE en el nivel de primaria
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000556752
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Cesar Vallejo. Lima-Perú,
Year:
Volumen: 4
Number: 2
Pages: 1-18
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The research study focused on examining attitudes towards educational inclusion in teachers of educational institutions in the district of Vinchos, Ayacucho, for which an 18-question interview guide was used. The qualitative approach and a phenomenological design were used for the study. Interview guides were developed and applied to teachers working in the Vinchos district. The analysis of the information collected involved narrative techniques that were coded, categorized, and theorized based on the participants' responses. To address these issues, we expanded through a comprehensive analysis of the literature, including scientific articles, books and current mainstream magazines that discuss this issue and exemplify advances in the implementation of inclusive educational models. The findings of this study indicate that, in addition to established policies, educational institutions thus the study suggests that teachers expressed the need for specific strategies to facilitate the integration into the classroom of children with special educational needs. Furthermore, they stressed the importance of teacher training in this process. This path is necessary to affirm that we live in truly inclusive and equitable societies. On the other hand, the conclusions indicate that teachers perceive challenges in curricular management and pedagogical practice to serve students with SEN, due to the lack of adequate didactic, physical and material conditions.
Spanish abstract El estudio de investigación se centró en examinar las actitudes respecto a la inclusión educativa en los docentes de las instituciones educativas del distrito de Vinchos, Ayacucho para lo cual, se utilizó una guía de entrevista de 18 preguntas. Para el estudio se empleó el enfoque cualitativo y un diseño fenomenológico. Se elaboraron guías de entrevista que se aplicaron a los profesores que trabajan en el distrito de Vinchos. El análisis de la información recopilada implicó técnicas narrativas que fueron codificadas, categorizadas y teorizadas basadas en las respuestas de los participantes. Para abordar estos temas se ampliaron a través de un análisis exhaustivo de la literatura, incluyendo artículos científicos, libros y revistas actuales de la corriente principal que discuten este asunto y ejemplifican los avances en la implementación de modelos educativos inclusivos. Los hallazgos de este estudio indican que, además de las políticas establecidas, las instituciones educativas así el estudio sugieren que los profesores expresaron la necesidad de estrategias específicas para facilitar la integración en el aula de los niños con necesidades educativas especiales. Además, subrayaron la importancia de la formación docente en este proceso. Este camino es necesario para afirmar que vivimos en sociedades verdaderamente inclusivas y equitativas. Por otra parte, las conclusiones indican que los docentes perciben desafíos en la gestión curricular y la práctica pedagógica para atender a estudiantes con NEE, debido a la falta de condiciones didácticas, físicas y materiales adecuadas.
Keyword: Educación inclusiva,
Necesidades educativas especiales,
Atención a la diversidad
Keyword: Inclusive education,
Special educational needs,
Attention to diversity
Full text: Texto completo (Ver PDF)