Actitudes de los estudiantes de educación básica hacia la inteligencia artificial: Una adaptación



Document title: Actitudes de los estudiantes de educación básica hacia la inteligencia artificial: Una adaptación
Journal: Revista INVECOM
Database:
System number: 000556722
ISSN: 2739-0063
Authors: 1
2
Institutions: 1Universidad Cesar Vallejo Lima – Perú,
2Universidad Cesar Vallejo Lima – Perú,
Year:
Volumen: 4
Number: 2
Pages: 1-16
Country: Venezuela
Language: Español
English abstract The notable rise of artificial intelligence in education has led educators to be more attentive to students' dispositions toward its potential impacts on their lives. The objective of the study was to adapt and validate an instrument to evaluate the attitudes of basic education students in relation to artificial intelligence. A quantitative approach was used with a descriptive and cross-sectional study design that included 400 students. A survey was used and the reverse translation technique was applied in the questionnaire. The results showed high agreement among 10 experts when evaluating the relevance, clarity and pertinence of the items, with Aiken V coefficients greater than 0.97. Reliability was evaluated using Cronbach's and Omega's alpha coefficients, demonstrating high internal consistency (0.94). The exploratory analysis showed a KMO index of 0.94. Subsequently, confirmatory factor analysis refined the initial model, achieving significant adjustment indicators. The elements chosen to make up the final scale demonstrated suitability in measuring the attitudes of basic education students towards artificial intelligence.
Spanish abstract El aumento notable de la inteligencia artificial en la educación ha llevado a que los educadores estén más atentos a la disposición de los estudiantes hacia los posibles impactos en sus vidas. El objetivo del estudio fue adaptar y validar un instrumento para evaluar las actitudes de estudiantes de educación básica en relación con la inteligencia artificial. Se empleó un enfoque cuantitativo con un diseño de estudio descriptivo y transversal que incluyó a 400 estudiantes. Se utilizó una encuesta y se aplicó la técnica de traducción inversa en el cuestionario. Los resultados mostraron un alto acuerdo entre 10 expertos al evaluar la relevancia, claridad y pertinencia de los ítems, con coeficientes V de Aiken superiores a 0,97. La confiabilidad se evaluó mediante coeficientes alfa de Cronbach y Omega, demostrando una alta coherencia interna (0.94). El análisis exploratorio evidenció un índice KMO de 0.94. Posteriormente, el análisis factorial confirmatorio perfeccionó el modelo inicial, logrando indicadores de ajuste significativos. Los elementos elegidos para conformar la escala definitiva demostraron idoneidad en la medición de las actitudes de estudiantes de educación básica hacia la inteligencia artificial.
Keyword: inteligencia artificial,
actitud,
educación
Keyword: artificial intelligence,
attitude,
education
Full text: Texto completo (Ver PDF)