Journal: | Revista Ethos venezolana |
Database: | CLASE |
System number: | 000431499 |
ISSN: | 1856-9862 |
Authors: | Estrada, Sandra1 Zuccarello, Rossana1 |
Institutions: | 1Universidad del Zulia, Maracaibo, Zulia. Venezuela |
Year: | 2015 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 7 |
Number: | 1 |
Pages: | 93-105 |
Country: | Venezuela |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Este ensayo pretende, desde una perspectiva documental, justificar la importancia de los procesos por encima de los resultados, en las instituciones privadas de educación universitaria. La calidad es un objetivo organizacional, desde que Japón, después de la II Guerra Mundial, mostró excelentes resultados en su economía; lo que llevó a la UNESCO a recomendar su adopción en el ámbito educativo. Las instituciones públicas, cuyos recursos provienen del Estado, deben rendir cuentas, y requieren evaluar sus resultados para obtener un presupuesto justo; pero las privadas, requieren evaluar más la eficiencia de los procesos que los resultados, porque son los que generarán en sus clientes (estudiantes) la percepción de calidad educativa, que se desea ofrecer |
English abstract | This essay aims to justify the importance of the processes above the results, in the private institutions of higher education, from a documentary perspective. Quality is an organizational objective, since Japan, after World War II, showed excellent results in its economy; that is why UNESCO recommends its adoption in the field of education. Public institutions, whose resources come from the State, must be held accountable, and require to evaluate their results to get a fair budget; but the private ones, required to evaluate more the efficiency of the processes than the results, because they will generate the perception of educational quality, that they want to offer clients (students) |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Evaluación educativa, Calidad educativa, Eficiencia, Procesos, Resultados, Zulia, Venezuela |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |