Journal: | Revista electrónica de investigación educativa |
Database: | CLASE |
System number: | 000272269 |
ISSN: | 1607-4041 |
Authors: | Traver Martí, Joan Andrés1 García Loéz, Rafaela2 |
Institutions: | 1Universitat Jaume I, Castellón de la Plana, Castellón. España 2Universidad de Valencia, Valencia. España |
Year: | 2007 |
Season: | May |
Volumen: | 9 |
Number: | 1 |
Pages: | 1-14 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | En el presente trabajo se describe el proceso de construcción de un cuestionario-escala para medir la actitud del profesorado frente a la innovación educativa mediante técnicas de trabajo cooperativo (CAPIC). Para llevar a cabo su diseño y elaboración se precisó de un modelo de análisis de actitudes y de un instrumento de medida de las mismas, capaces de guiar su dinamicidad práctica. La Teoría de la acción razonada de Fisbhein y Ajzen (1975, 1980) y las escalas summativas (Likert) han cumplido, en uno y otro caso, este papel |
English abstract | In the present work the construction process of a scale-questionnaire is described to measure the attitude of the teaching staff as opposed to the educational innovation by means of techniques of cooperative work (CAPIC). In order to carry out its design and elaboration we need on the one hand a model of analysis of the attitudes and an instrument of measurement of the same ones capable of guiding its practical dynamics. The Theory of the Reasoned Action of Fisbhein and Ajzen (1975, 1980) and the summative scales (Likert) have fulfilled, in both cases, this paper |
Disciplines: | Educación, Psicología |
Keyword: | Pedagogía, Psicometría, Evaluación educativa, Innovación educativa, Escalas, Cuestionarios, Profesores |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |