Analysis of Reading Habits in Secondary Education in Extremadura



Document title: Analysis of Reading Habits in Secondary Education in Extremadura
Journal: Revista electrónica de investigación educativa
Database: CLASE
System number: 000520368
ISSN: 1607-4041
Authors: 1
1
1
1
Institutions: 1Universidad de Extremadura, Badajoz. España
Year:
Season: E19
Volumen: 23
Pages: 1-20
Country: México
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract Este estudio pretende conocer los hábitos de lectura de los alumnos de educación secundaria de la comunidad autónoma de Extremadura (España). Se realizó una encuesta con 4,392 alumnos en toda la región. Se analizaron sus hábitos de lectura en relación con el tiempo dedicado a la lectura, las compras de libros, los géneros literarios preferidos y otras variables que pueden incidir en los hábitos de lectura. Al determinar la ubicación geográfica de los encuestados, se pudo realizar una representación cartográfica de las variables. Las conclusiones principales arrojan luz sobre diferencias evidentes entre zonas geográficas, junto con los resultados siguientes: las mujeres leen algo más que los hombres; leen más los alumnos inscritos en programas bilingües; la acogida a planes específicos de lectura no da lugar a mejores resultados de lectura; a pesar del aumento de la lectura digital, aún se leen más los libros en papel; y la lectura no se percibe como una actividad de ocio
English abstract This study aims to discern the reading habits of secondary education students of the autonomous community of Extremadura (Spain). A survey was conducted with 4,392 students throughout the region. Their reading habits were analyzed in relation to time spent reading, book purchases, preferred literary genres, and other variables that may influence reading habits. By determining the geographic location of respondents, it became possible to map the variables. Key conclusions include clear differences between geographical areas, together with the following findings: women read somewhat more than men; students enrolled in bilingual programs read more; following specific reading plans has no impact on achieving better reading outcomes; despite the increase in digital reading, paper books are still read more; and reading is not perceived as a leisure activity
Disciplines: Educación,
Bibliotecología y ciencia de la información
Keyword: Educación básica,
Información y sociedad,
Lectura,
Desigualdad,
Enseñanza secundaria,
Biblioteca
Keyword: Basic education,
Information and society,
Reading,
Inequality,
Secondary education,
Library
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)