Journal: | Revista digital do LAV |
Database: | CLASE |
System number: | 000439366 |
ISSN: | 1983-7348 |
Authors: | Larrosa, Jorge1 |
Institutions: | 1Universidad de Barcelona, Barcelona. España |
Year: | 2016 |
Season: | May-Ago |
Volumen: | 9 |
Number: | 2 |
Pages: | 114-132 |
Country: | Brasil |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | El texto trata sobre la desaparición del estudio en la Universidad, sobre todo en las Facultades de Humanidades, poniéndolo en relación con el final de la mentalidad alfabética (Iván Illich), con la cultura del humanismo (Bernard Stiegler), pero también y sobre todo con la transformación del espacio, del tiempo, de las materialidades y de los sujetos que constituían la vieja universidad desde sus orígenes medievales hasta el triunfo completo del capitalismo cognitivo y de la mercantilización del conocimiento.Lo que está acabando con el estudio es la subordinación de la Universidad al dispositivo “profesionalización” (con lo que supone de subordinación al mercado de trabajo), al dispositivo “investigación” (completamente mercantilizado) y al dispositivo “aprendizaje” (completamente individualizado) |
English abstract | The text explores the disappearing of the studio in the university, especially in the Humanities, establishing relations with the end of the alphabetic mentality (Iván Illich), the culture of Humanism (Bernard Stiegler), as well as the transformation of space, time, materialities, and subjects who composed the old university since its medieval origins until the complete triumph of cognitive capitalism and knowledge commodification. What is finishing the studio is the subordination of the university to the mechanism of “professionalization” (with what it presupposes of subordination to the labor market), the mechanism of “investigation” (completely commodified) and the mechanism of “learning” (completely individualized) |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Universidad, Lectura, Libros, Humanismo, Conocimiento, Aprendizaje |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |