Revista: | Revista de la Facultad de Ciencias Médicas de Córdoba |
Base de datos: | |
Número de sistema: | 000581914 |
ISSN: | 0014-6722 |
Autores: | Fantoni, F1 Vaudagna, AC1 Rubio, AK2 Rosset Luna, AL1 |
Instituciones: | 1Escuela de Fonoaudiología FCM UNC, 2Colegio Universitario de Periodismo, |
Año: | 2021 |
Volumen: | 78 |
Número: | s/n |
País: | Argentina |
Idioma: | Español |
Resumen en inglés | Abstract: The students of Broadcasting and Journalism need to look after their voices to practise their profession efficiently. This study examined one of the most frequent symptoms experienced by these students: vocal fatigue. The objective of this study was to determine the relation between the symptoms of vocal fatigue and the academic stress and sleep quality as stated by the students of Broadcasting and Journalism at Colegio Universitario de Periodismo in the city of Córdoba in August and November 2019.The research presents a descriptive-correlational, longitudinal, non-experimental, quantitative design. The sample was taken in two opportunities: August and November. It was approved by the board of directors of the institution and the participants signed an informed consent. It consisted of 53 students (who were studying both degrees), 51% male students and 49% female, the average age was 20.4. Two types of data analysis were carried out –a descriptive analysis, whose data was collected by means of structured techniques with self-administered questionnaires: the Vocal Fatigue Index, the SISCO Inventory of Academic Stress and the Pittsburg Sleep Quality Index; and an inferential analysis based on the Pearson"s Correlation Coefficient and the P-value.Considering the three factors that describe the symptoms of vocal fatigue, there was only an increase in the presence of the Physical Discomfort factor associated to the use of the voice in November (28%) in relation to August (23%). As regards the academic stress, there was only an increase in the acute stress in November (43%), in comparison with August (6%). Regarding sleep quality, there was a high percentage of bad sleep quality (81%) in both months.The students presented few symptoms of vocal fatigue in both months, and only a small increase in the Physical Discomfort factor associated to the use of the voice in November, even though they experienced an increase in the academic stress in November in relation to August, and a high percentage of bad sleep quality in both months. The relation between vocal fatigue and academic stress was statistically significant, and the relation between vocal fatigue and sleep quality did not present a statistical significance. |
Resumen en español | Resumen: Los estudiantes de Locución y Periodismo tienen la responsabilidad de mantener una voz sana para responder eficientemente a su profesión. Este estudio exploró uno de los síntomas más frecuentes en estos: la fatiga vocal. El objetivo fue determinar la relación de los síntomas de fatiga vocal con el estrés académico y la calidad del sueño, referidos por estudiantes de Locución y Periodismo del Colegio Universitario de Periodismo de la ciudad de Córdoba en agosto y noviembre del año 2019.La investigación posee un diseño descriptivo-correlacional, longitudinal, no experimental de metodología cuantitativa. La muestra se tomó en dos oportunidades: agosto y noviembre. Fue aprobada por la comisión directiva de la institución y los participantes firmaron un consentimiento informado. Quedó constituida por 53 estudiantes (que cursaban ambas carreras), el 51% fueron de sexo masculino y el 49% femenino, la media de edad fue de 20,4 años. Se llevaron a cabo dos tipos de análisis de datos, uno descriptivo, cuya información se recolectó a partir de técnicas estructuradas con cuestionarios autoadministrados: Vocal Fatigue Index, Inventario SISCO del Estrés Académico e Índice de Calidad del Sueño de Pittsburg; y un análisis inferencial, utilizando el Coeficiente de correlación de Pearson y el p-valor.De los tres factores que describen síntomas de fatiga vocal, sólo hubo aumento de la presencia del factor Incomodidad Física asociada a la voz en noviembre (28%), con respecto a agosto (23%). En cuanto al estrés académico, sólo aumentó el estrés profundo en noviembre (43%), en comparación con agosto (6%). Y respecto a la calidad del sueño, hubo un alto porcentaje de mala calidad del sueño (81%) en ambos meses.Los estudiantes refirieron escasa presencia de síntomas de fatiga vocal en ambos meses, y solo un leve aumento del factor incomodidad física asociada a la voz en noviembre, aun cuando refirieron aumento del estrés académico en noviembre respecto a agosto; y un alto porcentaje de mala calidad del sueño en ambos meses. La relación entre fatiga vocal y estrés académico resultó estadísticamente significativa, y la relación entre fatiga vocal y calidad del sueño no reflejó una significancia estadística. |
Resumen en portugués | . |
Palabras clave: | fatiga, voz, Estrés Psicológico, sueño, estudiantes |
Keyword: | fatigue, voice, Psychological stress, sleep, students |
Solicitud del documento | |