Journal: | Revista de la educación superior |
Database: | CLASE |
System number: | 000412806 |
ISSN: | 0185-2760 |
Authors: | Junior, Joao dos Reis Silva1 Araujo, Juliana Borges de1 Schugurensky, Daniel2 |
Institutions: | 1Universidade Federal de Sao Carlos, Sao Carlos, Sao Paulo. Brasil 2Arizona State University, Tempe, Arizona. Estados Unidos de América |
Year: | 2015 |
Season: | Ene-Mar |
Volumen: | 44 |
Number: | 173 |
Pages: | 157-179 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, crítico |
Spanish abstract | Este artículo trata de comprender la realidad social, económica y política de la ciencia académica en los Estados Unidos en una transición consolidada para reubicar la universidad como parte del sistema de producción. Esta comprensión permite entender el movimiento de los cambios estructurales que tienen lugar en Brasil y sus consecuencias para la vida del investigador intelectual de la universidad estatal y la naturaleza de su trabajo cada vez más comercial |
English abstract | This article explores the social, economic and political context of higher education reforms in the United States in order to understand contemporary changes in Brazilian higher education. The paper argues that while the Brazilian higher education system has made important achievements in the last decade, the academic profession cannot escape market pressures and neoliberal dynamics. This is particularly evident in areas related to research, funding, and the commercial value given to scientific discovery |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Comercialización, Investigación, Brasil, Docentes, Ciencia, Estados Unidos de América, Sistemas de producción |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |