Journal: | Revista de economía institucional |
Database: | CLASE |
System number: | 000454024 |
ISSN: | 0124-5996 |
Authors: | Pico Bonilla, Claudia Milena1 Gil Mateus, Edwin Oswaldo1 Clavijo Álvarez, Álvaro Arturo2 |
Institutions: | 1Universidad de La Salle, Bogotá. Colombia 2Universidad Nacional de Colombia, Bogotá. Colombia |
Year: | 2017 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 19 |
Number: | 36 |
Pages: | 313-334 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | La economía del comportamiento ha aplicado conceptos de la psicología relacionados con el análisis cognoscitivo, que le da poca importancia a los efectos del ambiente. En contraste, para el análisis experimental de la conducta, el ambiente es central, y por ello emplea conceptos como programa de refuerzo y control de estímulos. En este documento se presenta el debate cognoscitivo-conductual alrededor del comportamiento de elección. Además, se contrastan sus métodos con dos experimentos sobre la falacia de las tasas de base en los que se varían las características del estímulo (verbal y no verbal). El trabajo concluye que esta falacia se produce a menor escala cuando hay menos estímulos irrelevantes |
English abstract | Behavioral economics has applied psychology concepts related to cognitive analysis, which gives little importance to environmental effects. In contrast, the analysis of behavior gives a central role to the environment, and therefore employs concepts such as reinforcement schedules and stimuli control. In this document presents the cognitive-behavioral discussion about choice behavior. In addition, we compare their methods through two experiments dealing with the base-rate fallacy. In the experiments, the characteristics of the stimuli (verbal and non-verbal) are varied and contrasted. The paper concludes that this fallacy occurs on a smaller scale when there are less irrelevant stimuli |
Disciplines: | Economía |
Keyword: | Condiciones económicas, Tasas base, Análisis de la conducta, Cognición |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |