Elementos del pensamiento estratégico en las empresas cooperativas



Document title: Elementos del pensamiento estratégico en las empresas cooperativas
Journal: Revista de ciencias sociales - Universidad del Zulia
Database: CLASE
System number: 000320893
ISSN: 1315-9518
Authors: 1
2
Institutions: 1Universidad del Zulia, Maracaibo, Zulia. Venezuela
2Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt, Cabimas, Zulia. Venezuela
Year:
Season: Jul-Sep
Volumen: 16
Number: 3
Pages: 430-441
Country: Venezuela
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Analítico
Spanish abstract El presente artículo tiene como objetivo determinar los elementos del pensamiento estratégico presentes en los asociados de las cooperativas del estado Zulia que laboran para PDVSA occidente. Atal efecto, se realizó un estudio empírico en el cual participaron 23 cooperativas de servicios inscritas en el registro auxiliar de contratistas (RAC). Para la recolección de los datos, se aplicó un cuestionario, constituido por 26 ítems con escala de selección múltiple. Los resultados revelaron que los miembros de las cooperativas estudiadas casi nunca consideran el pensamiento estratégico como la aplicación del juicio basado en la experiencia para determinar las direcciones futuras de la organización, por lo que se requiere del uso consciente de las herramientas gerenciales por parte de los cooperativistas, siendo éste el aspecto más visible de la presencia del pensamiento estratégico, por cuanto en forma consciente redefine y promulga la misión, visión, filosofía, estrategias, políticas, objetivos, además de los sistemas de valores. Por otra parte se determinó que los miembros de las cooperativas analizadas actúan bajo patrones culturales específicos, por tanto la integración entre sus miembros para el diseño de estrategias no existe
English abstract The objective of the article was to determine the strategic thinking elements present in the associates of cooperatives in the State of Zulia that work for PDVSA West. To this end, an empirical study was realized in which 23 service cooperatives enrolled in the auxiliary contractors’ registry (RAC-ACR) participated. For data collection, a questionnaire with 26 items using a multiple selection scale was applied. Results revealed that members of the cooperatives under study almost never consider strategic thinking as the application of judgment based on experience to determine future directions for the organization, for which the conscious use of managerial tools is required by the cooperativists; this is the most visible aspect of the presence of strategic thinking, inasmuch as it redefines and promulgates the mission, vision, philosophy, strategies, policies, objectives and values systems in a conscious manner.On the other hand, it was determined that members of the cooperatives analyzed act according to specific cultural patterns; therefore integration among their members for strategy design does not exist
Disciplines: Administración y contaduría,
Economía
Keyword: Organización,
Planeación,
Empresas,
Pensamiento estratégico,
Cooperativas,
Industria petrolera,
Zulia,
Venezuela
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).