COLECCIÓN VEINTIUNO: HONRAR A MARTÍ Y AUMENTAR EL ACCESO A LIBROS DE CALIDAD



Document title: COLECCIÓN VEINTIUNO: HONRAR A MARTÍ Y AUMENTAR EL ACCESO A LIBROS DE CALIDAD
Journal: Revista cubana de psicología
Database:
System number: 000541624
ISSN: 0257-4322
Authors: 1
1
2
3
Institutions: 1Facultad de Psicología, Universidad de la Habana.,
2Instituto de Literatura y Lingüística, CITMA, La Habana.,
3Observatorio Cubano del Libro y la Lectura, La Habana.,
Year:
Volumen: 3
Number: 3
Country: Cuba
Language: Español
English abstract Veintiuno, from Gente Nueva publishing house, constitutes a collection of contemporary Cuban and foreign literature aimed at children, adolescents and young people. This article aims to characterize the promotion of its books carried out in the framework of the 27th International Book Fair of Havana. Its strategy was designed from Martí's principles and previously used in workshops with Cuban schoolchildren to instill critical reading and to analyze textual and vocabulary skills that improve text understanding and promote harmonic coexistence and social equity. During the event, contemporary Cuban writers and students of the Psychology Faculty of the University of Havana joined the promotion actions. There were workshops and readers' surveys that emphasized the promotion of the reading of books without age, a concept applicable to the Apostle's works. The experience confirmed that promotional activities designed according to Martí's principles and the concept of ageless books allow attracting readers and other assistants who come to the fair without any motivation to buy books.
Spanish abstract Veintiuno, de la editorial Gente Nueva, constituye una colección de literatura contemporánea cubana y extranjera dirigida a niños, adolescentes y jóvenes. El presente artículo se propone caracterizar la promoción de sus libros realizada en el marco de la 27ma Feria Internacional del Libro de La Habana. Su estrategia fue diseñada desde principios martianos y usada previamente en talleres con escolares cubanos para inculcar la lectura crítica y analizar habilidades textuales y de vocabulario que mejoran la comprensión de textos y promueven la convivencia armónica y la equidad social. Durante el evento se sumaron a las acciones de promoción escritores cubanos contemporáneos y estudiantes de la Facultad de Psicología de la Universidad de la Habana. Se realizaron talleres y encuestas a los lectores que hacían énfasis en fomentar la lectura de libros sin edad, concepto aplicable a las obras del Apóstol. La experiencia confirmó que actividades de promoción diseñadas según principios martianos y el concepto de libros sin edad permiten atraer públicos lectores y otros asistentes que acuden a la feria sin motivaciones por comprar libros.
Keyword: editorial Gente Nueva, lectura de libros sin edad, principios martianos, promoción.
Keyword: Gente Nueva publishing house, reading books without limits of age, Martí’s principles, advertising.
Full text: Texto completo (Ver PDF)