Pedagogías dialógicas en contextos sindémicos; acuerpar el acto educativo en la región ngigua poblana



Document title: Pedagogías dialógicas en contextos sindémicos; acuerpar el acto educativo en la región ngigua poblana
Journal: Revista CoPala
Database:
System number: 000551017
ISSN: 2500-8870
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Intercultural del Estado de Puebla, Huehuetla, Puebla. México
Year:
Number: 13
Pages: 35-56
Country: Colombia
Language: Español
Document type: Artículo
English abstract This article is an effort to systematize the experience embodied in situated strategies of collaboration woven by fourth semester students of the Bachelor's Degree in Language and Culture of the Intercultural University of the State of Puebla in San Marcos Tlacoyalco, taking as context the degree of lethality of COVID19 among the native peoples of the State of Puebla and the index of critical vulnerability in which the municipalities of the Ngigua region of Puebla find themselves. We intend to provide some keys to reading, to glimpse what we will call a "pedagogy of apapacho" in tune with the debates of communality in the heart of the Intercultural Universities of the Mexican state with its ambivalences, contradictions and living and desiring antagonisms to build a dialogic not totally subsumed to the patriarchal, capital and colonial matrix exacerbated by the pandemic of Covid19.
Spanish abstract El presente artículo es un esfuerzo de sistematización de la experiencia encarnada en estrategias situadas de colaboración tejidas por estudiantes de cuarto semestre de la licenciatura en Lengua y Cultura de la Universidad Intercultural del estado de Puebla en San Marcos Tlacoyalco, teniendo como contexto el grado de letalidad de COVID19 entre los pueblos originarios del estado de Puebla y el índice de vulnerabilidad crítica en que se encuentran los municipios de la región ngigua poblana. Pretendemos brindar algunas claves de lectura, para vislumbrar lo que nosotros llamaremos una "pedagogía del apapacho" en sintonía con los debates de la comunalidad en el corazón de las Universidades Interculturales del estado mexicano con sus ambivalencias, contradicciones y antagonismos vivos y deseantes para construir una dialógica no totalmente subsumida a la matriz patriarcal, capital y colonial exacerbada por la pandemia de Covid19.
Disciplines: Educación
Keyword: Pedagogía
Keyword: Pedagogy
Full text: Texto completo (Ver PDF)