Business skills: A need in the entrepreneurial profile of the students of the Business Administration program at the Francisco de Paula Santander Ocaña University



Título del documento: Business skills: A need in the entrepreneurial profile of the students of the Business Administration program at the Francisco de Paula Santander Ocaña University
Revista: Revista científica profundidad construyendo futuro
Base de datos:
Número de sistema: 000593807
ISSN: 2422-2518
Autores: 1
1
1
Instituciones: 1Grupo de investigación GIDSE, Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña, Colombia,
Año:
Periodo: Ene-Jun
Volumen: 20
Número: 20
Paginación: 51-61
País: Colombia
Idioma: Inglés
Resumen en inglés The research aims to analyze the development of entrepreneurship within the academic program of Business Administration, at the Francisco de Paula Santander Ocaña University. The methodology used required a population made up of 30 teachers and 65 students from the last semester, obtaining primary data through the application of the instrument in correspondence with the type of descriptive research used in this study. The results reflect the presence of learning strategies in the microcurricular model of the program, the essential competencies in the entrepreneurial process and the profile of the teacher who promotes a culture of entrepreneurship present in the program. It is concluded that there is a need to promote and strengthen business skills in the program, within the curriculum and teaching practice to form the entrepreneurial profile in students and future professionals in accordance with the need for business development of the region and the country. .
Resumen en español La investigación pretende analizar el desarrollo del emprendimiento al interior del programa académico de Administración de Empresas, de la Universidad Francisco de Paula Santander Ocaña. La metodología empleada, demandó una población conformada por 30 profesores y 65 estudiantes del último semestre, obteniendo los datos primarios mediante la aplicación del instrumento en correspondencia al tipo de investigación descriptiva utilizada en este estudio. Los resultados reflejan la presencia de estrategias de aprendizaje en el modelo microcurricular del programa, las competencias indispensables en el proceso emprendedor y el perfil del docente que promueve una cultura de emprendimiento presente en el programa. Se concluye que existe la necesidad fomentar y fortalecer las competencias empresariales en el programa, al interior de currículo y de la práctica docente para formar el perfil emprendedor en los estudiantes y futuros profesionales de acuerdo con la necesidad de desarrollo empresarial de la región y del país.
Palabras clave: Emprendimiento,
competencias empresariales,
educación superior,
empresas,
desarrollo económico
Keyword: Contribution of business solutions,
Business Competences,
Pedagogical Strategy,
Training Plan,
Business Challenge
Texto completo: Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML)