Journal: | Retratos da Escola |
Database: | CLASE |
System number: | 000400563 |
ISSN: | 1982-131X |
Authors: | Santos, Catarina de Almeida1 Nogueira, Danielle Xabregas Pamplona1 |
Institutions: | 1Universidade de Brasilia, Brasilia, Distrito Federal. Brasil |
Year: | 2012 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 6 |
Number: | 10 |
Pages: | 227-240 |
Country: | Brasil |
Language: | Portugués |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Este artículo trata sobre el federalismo en los aspectos conceptuales y en las bases legales que lo constituyen en Brasil, así como aborda los límites encontrados para su materialización, por medio del régimen de colaboración entre las entidades federativas, y sus implicaciones en la garantía del derecho a la educación, particularmente en la formación de los profesores de la educación básica, en la modalidad educación a distancia |
English abstract | This article discusses federalism in Brazil from the perspective of the conceptual aspects and legal bases on which it is built. It also deals with what limits its achievement through the system of collaboration between the federal units, and its implications for guaranteeing the right to education, particularly in the formation of teachers at basic level, in the distance education mode |
Other abstract | Cet article traite du fédéralisme quant aux aspects conceptuels et aux bases légales qui le constituent au Brésil, et aborde les limites rencontrées pour son accomplissement, au moyen du régime de collaboration entre les entités fédérées et leurs implications dans la garantie du droit à l’éducation, particulièrement dans la formation des enseignants de l’éducation de base, dans la modalité d’apprentissage en ligne |
Portuguese abstract | Este artigo trata do federalismo nos aspectos conceituais e nas bases legais que o constituem no Brasil, bem como aborda os limites encontrados para a sua efetivação, por meio do regime de colaboração entre os entes federados, e suas implicações na garantia do direito à educação, particularmente na formação dos professores da educação básica, na modalidade educação a distância |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Administración de la educación, Educación a distancia, Educación superior, Federalismo, Financiamiento, Formación docente, Política educativa, Responsabilidad pública, Brasil |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |