Preparación de las instituciones educativas regulares latinoamericanas para la inclusión de estudiantes con discapacidad



Document title: Preparación de las instituciones educativas regulares latinoamericanas para la inclusión de estudiantes con discapacidad
Journal: Reincisol
Database:
System number: 000573758
ISSN: 2953-6421
Authors: 1
1
Institutions: 1Investigadora Independiente,
Year:
Volumen: 1
Number: 1
Pages: 56-70
Country: Ecuador
Language: Español
English abstract Introduction: Inclusive education is a process through which it has sought to eliminate the barriers that prevent access to quality education for people with disabilities. Although there are specialized institutions that have professionals trained to meet the specific learning needs of this segment of the population. Objective: To analyze the preparation of Latin American regular educational institutions for the inclusion of students with disabilities. Methodology: The methodology applied was descriptive-explanatory, since we sought to know how regular educational institutions in different countries of the region have prepared themselves to welcome students with disabilities, in which case a documentary research was conducted through the review of scientific articles. For this purpose, the PRISMA method was applied, which determines several criteria to be taken into consideration when developing a systematic review of information. Different databases were consulted from which a total of six articles were extracted that met the defined inclusion criteria. Results: Most regular schools in different countries of the region, are still in a transition stage, which implies that they need to train their staff and have the necessary resources to integrate students with disabilities. Conclusions: It is concluded that there is still a need to train their staff and have the necessary resources to integrate students with disabilities.
Spanish abstract Introducción: La educación inclusiva es un proceso mediante el cual se ha buscado eliminar las barreras que impiden el acceso a las personas con discapacidad a una formación de calidad. Si bien existen instituciones especializadas que cuentan con profesionales capacitados para atender las necesidades específicas de aprendizaje de este segmento de la población. Objetivo: Analizar la preparación de las instituciones educativas regulares latinoamericanas para la inclusión de estudiantes con discapacidad. Metodología: La metodología aplicada fue de tipo descriptiva-explicativa, puesto que se buscó conocer de qué manera se han preparado los centros educativos regulares de diferentes países de la región para acoger a estudiantes con discapacidad, en cuyo caso se realizó una investigación documental por medio de la revisión de artículos científicos. Para este propósito se aplicó el método PRISMA, en el cual se determinan diversos criterios que se deben tomar en consideración al desarrollar una revisión sistemática de información. Se consultaron diferentes bases de datos de las cuales se extrajo un total de seis artículos que cumplieron con los criterios de inclusión definidos. Resultados: La mayoría de escuelas regulares de diferentes países de la región, aún se encuentran en una etapa de transición, lo que implica que necesitan capacitar a su personal y contar con los recursos necesarios para integrar a los estudiantes con discapacidad. Conclusiones: Se concluye que aún existen instituciones educativas en la región que no se encuentran lo suficientemente preparadas para integrar a estudiantes con discapacidad
Disciplines: Educación
Keyword: Escuelas regulares, escuelas inclusivas, educación inclusiva, estudiantes con discapacidad, inclusión educativa,
Sociología de la educación
Keyword: Regular schools, inclusive schools, inclusive education, students with disabilities, educational inclusion.,
Sociology of education
Full text: Texto completo (Ver PDF)