Transforming Pedagogical Practices Through Collaborative Work



Document title: Transforming Pedagogical Practices Through Collaborative Work
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000514285
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad Surcolombiana, Neiva, Huila. Colombia
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 22
Number: 2
Pages: 65-78
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo
Spanish abstract Este artículo describe las tres primeras fases (exploración, identificación y planeación) de un estudio de investigación-acción colaborativa, cuyo principal objetivo fue transformar las prácticas pedagógicas de los docentes de un instituto colombiano de enseñanza de lenguas extranjeras. Junto con una metodología de investigación-acción colaborativa se emplearon técnicas como la observación directa, la escritura de un diario de reflexión, encuestas y entrevistas con profesores y estudiantes. Los resultados mostraron que los docentes participantes lograron identificar los principales problemas que afrontan en sus prácticas pedagógicas, así como diseñar e implementar algunas acciones para resolverlos. Al final se evidenciaron las percepciones favorables de los participantes acerca del impacto del modelo de investigación-acción colaborativa en la transformación de sus prácticas pedagógicas
English abstract This article reports on the first three phases (exploration, identification, and planning) of a collaborative action research study whose main objective was to transform the pedagogical practices of teachers of a Colombian school of foreign languages. A methodology of collaborative action research and techniques, such as direct observation, completion of a reflection journal, and surveys and interviews with teachers and students was employed. Findings showed that the participants managed to identify some of the major problems they faced within their pedagogical practices and to design and implement courses of action to overcome them. Upon completion, favorable perceptions about the impact of collaborative action research on the transformation of the participating English language teachers’ pedagogical practices could be evidenced
Disciplines: Educación
Keyword: Didáctica,
Enseñanza del inglés,
Desarrollo educativo,
Enseñanza en equipo,
Investigación educativa,
Métodos de enseñanza,
Técnicas didácticas
Keyword: Didactics,
Classroom techniques,
Educational development,
Educational research,
English language teaching,
Teaching methods,
Team teaching
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)