Transforming EFL Classroom Practices and Promoting Students' Empowerment: Collaborative Learning From a Dialogical Approach



Document title: Transforming EFL Classroom Practices and Promoting Students' Empowerment: Collaborative Learning From a Dialogical Approach
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000514421
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
2
Institutions: 1Institución Educativa Distrital "Bravo Paez", Bogotá. Colombia
2Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá. Colombia
Year:
Season: Jul-Dic
Volumen: 19
Number: 2
Pages: 135-149
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Este estudio analiza el impacto del aprendizaje colaborativo entendido desde una perspectiva social y dialógica en la interacción de estudiantes de séptimo grado, en clase de inglés, en un colegio público de Bogotá, Colombia. Treinta estudiantes participaron en esta investigación-acción en la cual se recolectaron datos a través de notas de campo, cuestionarios, entrevistas y artefactos producidos por los estudiantes. Los resultados indican que adoptar un enfoque crítico en la enseñanza del lenguaje y entender el aprendizaje colaborativo como una construcción social del conocimiento puede propiciar oportunidades de transformación en las prácticas tradicionales de enseñanza-aprendizaje donde el docente y los estudiantes asumen roles diferentes balanceando las relaciones y la interacción en el aula y promoviendo empoderamiento en los estudiantes
English abstract This study investigates the impact of implementing collaborative learning from a social and dialogical perspective on seventh graders' interaction in an English as a foreign language classroom at a public school in Bogotá, Colombia. Thirty students participated in this action research where field notes, questionnaires, semi-structured interviews, and artifacts of students' work were used to collect data during a complete academic year. Results show that taking a critical approach to language education and understanding collaborative learning as a social construction of knowledge can ignite opportunities for changing traditional teaching and learning practices where both the teacher and students take different roles, thus balancing classroom relations and interaction among participants and also promoting students' empowerment
Disciplines: Educación
Keyword: Didáctica,
Aprendizaje colaborativo,
Enfoque dialógico,
Inglés como lengua extranjera,
Educación pública
Keyword: Didactics,
Collaborative learning,
Dialogical approach,
English as a foreign language,
Public schools
Full text: Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF)