Emotions as Learning Enhancers of Foreign Language Learning Motivation



Document title: Emotions as Learning Enhancers of Foreign Language Learning Motivation
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000389217
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
1
Institutions: 1Universidad de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo. México
Year:
Season: Abr
Volumen: 15
Number: 1
Pages: 109-124
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract En este artículo se presenta una investigación en la que se exploran los efectos que causan las experiencias emocionales en la motivación de estudiantes mexicanos al aprender inglés. Con base en un estudio cualitativo se presenta cómo las emociones inciden en la motivación de estudiantes universitarios en el sur de México. Los resultados sugieren que las emociones, tanto positivas como negativas, contribuyen a potenciar y disminuir su motivación. Se encontró que a pesar de que las emociones negativas pueden afectar el aprendizaje de una lengua extranjera, estas actúan incluso como potenciadoras del aprendizaje. Los resultados también indican que los estudiantes mexicanos perciben las emociones negativas como positivas en su proceso de aprendizaje
English abstract The present article reports on a study that explores the effects of the emotional experiences of Mexican language learners on their motivation to learn English. In this qualitative research we present how emotions impact the motivation of university language learners in south Mexico. Results suggest that emotions, both negative and positive, contribute to enhancing and diminishing motivation. Although negative emotions may be considered detrimental to foreign language learning, the findings of this study show that negative emotions serve as learning enhancers. Results also evidence that Mexican language learners perceive negative emotions as positive for their language learning process
Disciplines: Educación,
Literatura y lingüística,
Psicología
Keyword: Educación superior,
Pedagogía,
Lingüística aplicada,
Lenguas extranjeras,
Profesores,
Aprendizaje de idiomas,
Experiencias emocionales,
Motivación,
Universidades,
México
Full text: Texto completo (Ver PDF)