An Exploration of EFL Teachers’ Awareness of the Sources of Pedagogical Knowledge in a Teacher Education Program



Document title: An Exploration of EFL Teachers’ Awareness of the Sources of Pedagogical Knowledge in a Teacher Education Program
Journal: Profile
Database: CLASE
System number: 000389005
ISSN: 1657-0790
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Surcolombiana, Neiva, Huila. Colombia
Year:
Season: Oct
Volumen: 15
Number: 2
Pages: 99-114
Country: Colombia
Language: Inglés
Document type: Artículo
Approach: Analítico, descriptivo
Spanish abstract Este proyecto buscó investigar hasta qué punto las diferentes fuentes de conocimiento pedagógico de los docentes de inglés como lengua extranjera son reconocidas y abordadas en un programa de formación inicial en una universidad pública en Colombia. El proyecto involucró la participación de formadores de docentes y docentes principiantes y el análisis de documentos. La investigación siguió un diseño cualitativo con un enfoque interpretativo y los datos utilizados fueron entrevistas semiestructuradas y documentos oficiales. Los resultados indican que mientras la mayoría de los formadores de docentes parecían ser conscientes de las muchas fuentes del conocimiento pedagógico de los docentes, los docentes principiantes enfatizaron su educación inicial como docentes y la experiencia docente como las únicas fuentes de su conocimiento pedagógico
English abstract This project set out to investigate the extent to which the sources of English as a foreign language teachers’ pedagogical knowledge are acknowledged and addressed in a teacher education program in a public university in Colombia. It involved the participation of teacher educators and novice teachers as well as the analysis of documents. This research followed a qualitative design with an interpretive approach to inquiry, and the data used were semi-structured interviews and official documents. The results indicate that while most of the teacher educators appeared to be aware of the many sources of teachers’ pedagogical knowledge, novice teachers emphasized their initial teacher education and teaching experience as the only sources of their pedagogical knowledge
Disciplines: Educación,
Literatura y lingüística
Keyword: Pedagogía,
Educación superior,
Lingüística aplicada,
Lenguas extranjeras,
Enseñanza del inglés,
Profesores,
Conocimiento pedagógico,
Formación docente,
Experiencia docente,
Universidades públicas,
Colombia
Full text: Texto completo (Ver PDF)