Journal: | Open insight |
Database: | CLASE |
System number: | 000518771 |
ISSN: | 2007-2406 |
Authors: | Fava, Fernando1 |
Institutions: | 1Universidad Nacional de Entre Ríos, Paraná, Entre Ríos. Argentina |
Year: | 2017 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 8 |
Number: | 13 |
Pages: | 161-188 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | Este artículo pretende establecer la génesis de la concepción tropológica del conocimiento en Nietzsche, desde un abordaje histórico-genealógico de los Nachgelassene Fragmente comprendidos entre 1869 y 1873. Entendemos este trabajo como novedoso, ya que hasta donde alcanzamos a conocer, si bien han sido señaladas por diversos especialistas la centralidad del lenguaje en la comprensión de la crítica nietzscheana a la metafísica y la relevancia del período de juventud para su hermenéutica, no se ha abordado dicha problemática desde un tratamiento de las obras póstumas, tal como aquí se propone. Desde este ángulo, se aprecian nuevas perspectivas para enriquecer los estudios nietzscheanos |
English abstract | This article seeks to establish the genesis of Nietzsche’s tropological conception of knowledge, from both a historical and a genealogical approach to the Nachgelassene Fragmente between 1869 and 1873. We understand this work as somehow original, for as far as we know, even if several scholars have pointed out the centrality of language in order to understand Nietzsche’s critique to the Metaphysics, as well as the relevance of his early years corpus in his hermeneutics, this issue has not yet been approached from the perspective of the posthumous works, as we propose here. From this point of view, new perspectives arise to enrich nietzschean studies |
Disciplines: | Filosofía |
Keyword: | Gnoseología, Metafísica, Historia y filosofía de la lingüística, Conocimiento, Extramoral, Lenguaje, Metáfora, Nietzsche, Friedrich |
Keyword: | Gnoseology, Metaphysics, History and philosophy of linguistics, Extramoral, Knowledge, Language, Metaphor, Nietzsche, Friedrich |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) Texto completo (Ver PDF) |