Journal: | Omnia (Maracaibo) |
Database: | CLASE |
System number: | 000346749 |
ISSN: | 1315-8856 |
Authors: | Meléndez, Luis1 |
Institutions: | 1Universidad del Zulia, Facultad de Humanidades y Educación, Maracaibo, Zulia. Venezuela |
Year: | 2007 |
Volumen: | 13 |
Number: | 3 |
Pages: | 69-98 |
Country: | Venezuela |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, teórico |
Spanish abstract | Para comprender la cotidianidad del profesor, se considera el mundo intersubjetivo e intrasubjetivo; la profesión académica en la que se desarrolla y la acción formadora generada en la relación universidadempresa. Este artículo describe la afectividad pedagógica que tal actor construye en la interacción universitaria; enfocándose en el Interés por el aprendizaje y por la comunicación; la Apertura académica y profesional; el Compartir escenarios y acciones formadoras y la Promoción del cambio formativo. Ésto se discute según el diálogo teórico-reflexivo, experiencial y de los resultados estadísticos que permiten interpretar tales afectos. Se afirma que el 90% de los profesores estudiados en la Facultad de Ingeniería-LUZ, manifestó características afectivas que consolidan una adecuada actitud pedagógica para la acción formadora; promoviendo la profesionalización de ingenieros con la empresa |
English abstract | To understand the daily life of a university professor, the inter- and intra-subjective worlds, the academic profession in which he/she performs and the educating action generated in the university-business relationship must be considered. This article describes the pedagogical affectivity that such an actor constructs in university interaction, focusing on the interest in learning and communication, professional and academic openness, the sharing of educating scenarios and actions and the promotion of formative change. These are discussed according to theoretical-reflexive, experiential dialogue and statistical results that permit the interpretation of such affections. Results affirmed that 90% of the professors studied from the Engineering Faculty at LUZ, demonstrated affective characteristics constituting an adequate pedagogical attitude for formative action, promoting the professionalizing of engineers with business |
Disciplines: | Educación, Economía |
Keyword: | Pedagogía, Educación superior, Empresas, Afectividad, Profesores universitarios, Profesionalización docente, Universidad-Empresa, Apertura, Universidad del Zulia (LUZ), Venezuela |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |