Journal: | Nova scientia |
Database: | PERIÓDICA |
System number: | 000393210 |
ISSN: | 2007-0705 |
Authors: | Cipolatti, R1 López Gondar, J1 Siqueira, E1 |
Institutions: | 1Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Matematica, Rio de Janeiro. Brasil |
Year: | 2012 |
Season: | Oct |
Volumen: | 4 |
Number: | 8 |
Pages: | 42-65 |
Country: | México |
Language: | Inglés |
Document type: | Artículo |
Approach: | Aplicado, descriptivo |
Spanish abstract | Introducimos aquí un nuevo modelo teórico para describir la dinámica de transmisión a que responden algunas enfermedades infecciosas bacterianas. El mecanismo de propagación considerado es el de contacto personal directo. La presencia de factores de inmunidad es ignorada, pero el modelo incorpora la existencia de un período de incubación para la enfermedad. Los posibles efectos de campañas educativas de salud pública, orientadas a controlar la propagación, son incluidos y se introduce un cierto parámetro ε para cuantificar la eficiencia de ese tipo de recurso |
English abstract | We introduce a new theoretical model to describe the dynamics of transmission for a certain class of bacterial infectious diseases. The propagation mechanism considered is the one concerning direct personal contact. Immunity factors, if present, will be ignored, but in our calculations is included the existence of an incubation period for the contagious infection. The effects of public health campaigns on the spread of the disease are also considered and the inclusion of a certain parameter ε to measure the efficiency of such attempts is proposed |
Disciplines: | Medicina, Matemáticas |
Keyword: | Salud pública, Matemáticas aplicadas, Enfermedades infecciosas, Epidemiología, Propagación de enfermedades, Infecciones bacterianas, Modelos matemáticos, Ecuaciones no lineales de retraso |
Keyword: | Medicine, Mathematics, Public health, Applied mathematics, Infectious diseases, Epidemiology, Disease propagation, Bacterial infections, Mathematical models, Nonlinear delay equations |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |