Estrategias gerenciales de la empresa cooperativa en el desarrollo local desde la dimensión ética



Document title: Estrategias gerenciales de la empresa cooperativa en el desarrollo local desde la dimensión ética
Journal: Multiciencias
Database: PERIÓDICA
System number: 000282668
ISSN: 1317-2255
Authors: 1
Institutions: 1Universidad Nacional Experimental "Francisco de Miranda", Coro, Falcón. Venezuela
Year:
Volumen: 8
Number: 2
Pages: 190-196
Country: Venezuela
Language: Español
Document type: Artículo
Approach: Descriptivo
Spanish abstract En los últimos años, la ética y los valores como herramientas gerenciales han venido ocupando un lugar relevante en la práctica de la administración, por cuanto se consideran impulsores de la actuación de las personas y las empresas, al otorgarle cohesión y sentido de pertenencia. En el plano estratégico los valores compartidos son los enunciados esenciales para la puesta en marcha de la misión y la visión de la organización. Las cooperativas son organizaciones de la economía social que surgen cuando un grupo de personas se asocian para el logro de un bien común. Son un mecanismo de participación de la comunidad en el logro de su propio desarrollo. En el modelo cooperativo, la ética y los principios no representan un discurso, son una práctica permanente en las cuales se basa su creación y consolidación. El objetivo de este estudio consistió en realizar una revisión documental sobre la ética y los valores y su vinculación con la empresa cooperativa como alternativa de desarrollo local. La metodología se basó en la investigación de fuentes documentales actualizadas. Como conclusión se puede afirmar que las empresas cooperativas contribuirán al desarrollo local en la medida que apliquen los principios y valores, que son la base de su doctrina y el eje orientador de este tipo de organizaciones en el mundo
English abstract In the last years, the ethics and the values as managerial tools have been occupying an excellent place from the administration, because they are considered impellers of the performance of the people and the companies,whengranting tothemcohesion and sense of property. In the strategic plane the shared values are the essential statements for the beginning of the mission and the vision of the organization. The cooperatives are organizations of the social economy that arise when a group of people are associated for the profit of a communal property. They are a mechanism of participation of the community in the profit of its own development. In the cooperative model the ethics and the principles do not represent a speech; they are a permanent practice on which their creation and consolidation are based. The objective of this paper consisted of making a documentary revision on the ethics and the values and their entailment with the cooperative company as alternative of local development. The methodology was based on the revision of updated documentary sources. To conclude, it is possible to be affirmed that the cooperative companies will contribute to the local development as they apply the principles and values, that are the base of their doctrine and theorientation axis of this type of organizations in theworld
Disciplines: Economía,
Filosofía
Keyword: Empresas,
Etica,
Estrategias,
Cooperativas,
Venezuela,
Gerencia,
Administración
Keyword: Economics,
Philosophy,
Enterprises,
Ethics,
Strategies,
Managers,
Cooperatives,
Venezuela,
Administration
Document request
Note: The document is shipping cost.









Original documents can be consulted at the Departamento de Información y Servicios Documentales, located in the Annex to the General Directorate of Libraries (DGB), circuito de la Investigación Científica across from the Auditorium Nabor Carrillo, located between the Institutes of Physics and Astronomy. Ciudad Universitaria UNAM. Show map
For more information: Departamento de Información y Servicios Documentales, Tels. (5255) 5622-3960, 5622-3964. E-mail: sinfo@dgb.unam.mx . Monday to Friday from (8 to 16 hrs).