Journal: | Magis |
Database: | CLASE |
System number: | 000479174 |
ISSN: | 2027-1174 |
Authors: | Castro Azuara, María Cristina1 Domínguez Ángel, Rosalina1 Nava Nava, Refugio1 |
Institutions: | 1Universidad Autónoma de Tlaxcala, Tlaxcala. México |
Year: | 2020 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 12 |
Number: | 25 |
Pages: | 3-20 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico, descriptivo |
Spanish abstract | El trabajo presenta los resultados de un estudio empírico sobre las percepciones que de la lectura y la escritura tienen estudiantes provenientes de sectores vulnerables y con bajo rendimiento escolar en una universidad pública en México. Nuestro objetivo es identificar el impacto que estas representaciones tienen en su desempeño escolar y en los procesos de inclusión educativa propios del nivel superior. Los resultados muestran que las dificultades académicas asociadas a la comprensión y comunicación de saberes, si bien no son un factor exclusivo, sí contribuyen de manera dominante al fracaso y la deserción escolar de jóvenes en situación vulnerable |
English abstract | This work shows the results from an empirical study on the perceptions derived from the reading and writing by the students from vulnerable communities who had a poor performance at a public college in Mexico. Our objective is to identify how these representations impact the student's performance and the educative inclusion processes typical to the college education. The results indicate that the learning difficulties related to the knowledge comprehension and communication are not quite an exclusive factor, but they do contribute predominantly to the failure and drop-out any students from vulnerable communities |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Educación superior, Pedagogía, Lectura, Escritura, Estudiantes, Bajo rendimiento escolar, Vulnerabilidad |
Keyword: | Education, Higher education, Pedagogy, Reading, Writing, Educational underachievement, Vulnerability |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) Texto completo (Ver HTML) |