Journal: | Magis |
Database: | CLASE |
System number: | 000478763 |
ISSN: | 2027-1174 |
Authors: | Martínez-Posada, Jorge Eliécer1 Hernández-Molina, Nelly2 Hernández-Molina, Luz Mery3 |
Institutions: | 1Universidad de La Salle, Bogotá. Colombia 2Universidad del Tolima, Ibagué, Tolima. Colombia 3Universidad Nacional de Colombia, Bogotá. Colombia |
Year: | 2019 |
Season: | Ene-Jun |
Volumen: | 11 |
Number: | 23 |
Pages: | 135-150 |
Country: | Colombia |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Descriptivo |
Spanish abstract | Artículo resultado de investigación de dos tesis doctorales en ciencias de la educación, relacionadas con las prácticas de formación en enfermería y medicina, con el objetivo de visibilizar el entramado de relaciones entre los discursos y las prácticas discursivas presentes en la educación de médicos y enfermeras en Colombia, entre 1992 y 2014. Se hizo uso de la arqueología y la genealogía como herramientas metodológicas que permitieron mostrar grandes cambios, asociados a las condiciones de salud, que en el ámbito universitario visibilizan las prácticas que tienen lugar en el orden curricular |
English abstract | This article derived from a research conducted for two doctorate degree projects in education sciences. These projects dealt with the training practices in nursing and medicine in order to make visible the relations entanglement of discourses and discursive practices present in the education programs for nurses and physicians in Colombia, from 1992 to 2014. Archaeology and genealogy were used as methodological tools enabling to disclose great changes –related to the health care conditions– made visible through the practices taking place in the curricular field within the college environment |
Disciplines: | Educación |
Keyword: | Pedagogía, Formación docente, Práctica discursiva, Análisis del discurso, Enseñanza de la medicina, Enseñanza de la enfermería, Currículo, Ontología, Educación superior, Ciencias de la salud |
Full text: | Texto completo (Ver PDF) |