Journal: | Literatura mexicana |
Database: | CLASE |
System number: | 000383926 |
ISSN: | 0188-2546 |
Authors: | Pascucci, Michele1 |
Institutions: | 1Universidad de Salamanca, Salamanca. España |
Year: | 2012 |
Volumen: | 23 |
Number: | 1 |
Pages: | 107-125 |
Country: | México |
Language: | Español |
Document type: | Artículo |
Approach: | Analítico |
Spanish abstract | Se analizan dos poemas desconocidos de José Juan Tablada (1871-1945). Al tratarse de versos inspirados en la contemplación de ciertas estampas del pintor japonés Ando Hiroshigué, estas composiciones ponen de relieve los dos intereses principales del poeta a lo largo de su carrera: la imagen visual y la cultura oriental. El descubrimiento de estas obras también contribuye a un mejor entendimiento de la actividad literaria sostenida por el escritor después de la cima de su trayectoria poética |
English abstract | This article provides an analysis of two unknown poems by José Juan Tablada (1871-1945). As verses that were inspired by the contemplation of certain woodblock prints by Japanese artist Ando Hiroshige, these compositions highlight the poet's two major interests throughout his career: visual imagery and Oriental culture. The discovery of these works also contributes to a better understanding of the writer's continued literary activity after the height of his poetic trajectory |
Disciplines: | Literatura y lingüística |
Keyword: | Poesía, Pintura, México, Tablada, José Juan, Hiroshigué, Ando, Ekphasis, Hypotiposis, Imagen visual, Japonismo |
Full text: | Texto completo (Ver HTML) |